[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Söker lådförslag för Peerless 303 SWF/831573

Söker lådförslag för Peerless 303 SWF/831573

Allt som rör hi-fi

Söker lådförslag för Peerless 303 SWF/831573

Inläggav Edgar fre nov 28, 2003 18:34 pm

Hejsan Gabriel Karlsson och andra!

Trevligt med ett nytt forum :)

Jag skall bygga en aktiv subwoofer med ett 12 tums Peerless element, nämligen 303 SWF/831573

Elementet har följande värden:

Zn ( Ohm) 8
Zmin (Ohm./Hz) 6,7/113
FS (Hz) 20,8
Sensitivity (1w/1m)
Qms 3,22
Qes 0,32
Qts 0,29
Vas (l) 324,7
Sd (cm") 520
BL (N/A) 12,6
Voicecoil:
Diameter (mm) 39
Lenght (mm) 18
AirGap (mm) 8

Har testat olika program som föreslår lådvolymer samt försökt studera olika ljudkurvor osv, är inte så beläst på det här området, tycks ju finnas oändliga allternativ ifall man börjar experimentera med lådvolymer, avstämningsfrekvensermosv.

Skulle tacksamt ta emot ett seriöst lådförslag( basreflex )med avstämningsfrekvens för mitt element :D
Jag har ett portat rör med en diameter på 10cm som jag tänkte använda.

:lol: Önskemålen är följande:

Lådan i storleksordningen ca 50 till 70 liter
Lådan får gärna ge en "puff" (förstärkning) runt 60Hz och under...

Brukar tycka att det är där som den "riktiga" basen finns :) , när jag tidigare använde en ekvalisator i min anläggning så sänkte jag alltid reglagen runt 100Hz med några decibel sen så höjde jag istället kring 60, 55 och 30 Hz, tyckte då att basen blev renare coh fick mera skärpa...
Gillar INTE alls 100Hz basen 8)

Så ifall det är möjligt att göra en låda som åstadkommer nåt liknande (ger en puff kirng 60 Hz och under) så skulle det vara jättebra.

Mvh
Edgar
Edgar
 

Inläggav Gabriel Karlsson fre nov 28, 2003 19:25 pm

Hej.

Jag skulle föreslå följande:
Volym (netto): 65 liter
Rör: 10 cm x 22,8 cm
Resultat: Liten peak mellan 60-80 Hz
F-3dB: 40 Hz

Elementet i sig skulle dock klara av att nå djupare bas i en större låda (33Hz i en 115-literslåda, rör 10 x 18,2 cm)

Lycka till.
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Tackar...

Inläggav Edgar lör nov 29, 2003 8:52 am

Tackar så mycket för ett snabbt svar ! :D

Jag kommer att följa din rekommendation och göra en sådan låda på 65 liter...
du skrev "F-3dB: 40 Hz " betyder det då att lådan blir avstämd vid 40Hz ?, när jag använder röret 10cm x 22,8



Mvh
Edgar
Edgar
 

Inläggav Gabriel Karlsson lör nov 29, 2003 20:26 pm

Avstämningen hamnar vid 35 Hz. Den punkt där ljudnivån minskat med 3 dB (den undre gränsfrekvensen, F-3dB) blir 40 Hz.

Med avstämningen kan man "välja" hur man vill att frekvensgången ser ut (genom att göra röret kortare eller längre). Lägger man avstämningen högre i förhållande till element och lådvolym, får man en puckel i frekvensgången och en högre F-3dB-punkt. Lägger man avstämningen lägre jämnas frekvensgången ut, ger ett grundare fall nedåt i frekvensgången och även här en högre F-3dB-punkt. Det gäller att hitta den gyllene medelvägen där man får ut mest av förhållandet element-låda-rör.
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron