[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Baslådebygge!!!!

Baslådebygge!!!!

Allt som rör hi-fi

Baslådebygge!!!!

Inläggav Wing Zero mån jun 14, 2004 9:51 am

jag har nu köpt mig ett par nya basar som jag har tänkt mig ska fungera som subbas till både hemmabio och musik. Jag vill lägga ner lite tid på design och formgivning av baslådorna men här stöter jag på ett frågetecken. Lådorna som jag vill bygga har basen riktade uppåt och portarna neråt. Det jag undrar är om det blir bra och vad är viktigt att tänka på?
Det ska bli 2 baspelare och varje basmodul ska stå snett bakom fronthögtalarna. Jag har inte sett konstruktionen innan så det är därför jag tänkte fråga er som säkert kan mer än mig på detta området.
Baselementen är ett par Beyma 12B-100R och dom ska sitta i vars en 80 liters portad låda och dom kommer att ha ett F3 på ca 32hz (gillar djupbas) :D .
Jag uppskattar all hjälp som jag kan få till detta bygget.
Wing Zero
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 02, 2004 11:14 am

Inläggav Jon fre jun 18, 2004 6:46 am

Börja med att ställa mer exakta frågor är du snäll...
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm

Inläggav Wing Zero lör jun 19, 2004 19:35 pm

det jag undrar är hur basen och porten ska placeras i en baslåda för bästa resultat. Vissa säger att basen och porten ska sitta på samma sida för bästa resultat. blir det någon ljudskillnad om man placerar porten någon annanstans gentemot basen som då typ sitter riktad fram????
Wing Zero
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 02, 2004 11:14 am

Re: Baslådebygge!!!!

Inläggav cool_hifi sön jul 04, 2010 17:53 pm

Ok. vad har du för steg ??
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Baslådebygge!!!!

Inläggav elvispen sön aug 24, 2014 8:55 am

Port och bas BÖR vara på samma sida enligt vad som sägs dock så tycker jag att man placerar den på det bästa sättet för sin konstruktion, portarna sitter ju åt alla håll typ på dom finaste köpelådorna så varför inte sätta dom efter tycke och smak, det finns säkert nån som rider på den så kallade högtalbyggarekonsten... dock är det väldigt mycket som spelar roll, som dom flesta inte kan ta hänsyn till då det gäller att räkna på the optimal bass, varje lyssningsutrymme har ju lika många parametrar som basen och lådan ihop, dock så för att man inte skall se det som omöjligt så tar man hänsyn till dom mest kända parametrarna som vi kan använda för att få en så bra konstruktion som möjligt, ibland så kommer erfarenhet med och tur också, men räkna på det är väl..onödigt tycker jag.. test bygg om ljudet blir bra så varför inte göra ljudet snyggt först då! Med vänlig hälsning elvispen
elvispen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör aug 23, 2014 14:26 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron