[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Högtalare för hårdrock

Högtalare för hårdrock

Allt som rör hi-fi

Högtalare för hårdrock

Inläggav fredrichc mån okt 18, 2004 7:38 am

Hej, först och främst vill jag passa på att ge en stor eloge till Gabriel för en fantastiskt intressant och bra sida! :)

Jag skulle behöva lite tips om vad jag bör satsa på för typ av högtalare och element till mina nya högtalarbyggen.
Jag har funderat på två mindre högtalare i kombination med en sub. Jag lyssnar till 95% på hårdrock och jag spelar den på ganska låg ljudnivå. Högtalarna ska gå att använda till ett framtida hemmabiosystem, men behöver inte vara optimerat för just den uppgiften.

Min idé är att bygga en basreflex sub med ett 10" MGR 25P40. Jag vet dock inte var jag bör lägga avstämningsfrekvensen för att få lådan att låta bäst till min typ av musik samt vilken lådstorlek jag ska satsa på. Det kanske inte ens är en vanlig basreflex jag bör bygga?

Till suben har jag planerat två mindre högtalare (av respekt för min sambos åsikter om vad som är snyggt/fult i hemmet :)
Dessa två högtalare behöver inte leverera ett megatryck, utan jag vill ha ett bra och "härligt" ljud. Då min budget är liten så funderar jag på om det bästa är ett 2-vägs system med bättre element är att föredra framför ett 3-vägs med billigare (sämre?) element. De jag har tittat på är Peerless, men inte någon specifik modell.

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att någon finner det intressant att diskutera vad som skulle passa mina krav och begränsningar!

Edit: Jag hittade en högtalarsats för ett par högtalare SQ-50 hos valutron http://www.valutronic.se/sq50.html som verkar passa mig som handen i handsken. Vet ni något om den högtalaren?
fredrichc
 
Inlägg: 1
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:01 am

Re: Högtalare för hårdrock

Inläggav Gäst tis jan 18, 2005 10:41 am

Jo jag har ett par, dom låter väldigt fint. Perfecta om du ska se på film i framtiden. Personligen tror jag att en sub är onödigt, basen går så pass djupt ändå (nästan otäckt djupt!)

Edit: Jag hittade en högtalarsats för ett par högtalare SQ-50 hos valutron http://www.valutronic.se/sq50.html som verkar passa mig som handen i handsken. Vet ni något om den högtalaren?[/quote]
Gäst
 

Inläggav Gäst tor feb 17, 2005 14:39 pm

Kolla in på HIFI-Klubben!
Cerwin Vega är det absolut mest oslagbara till rock! För de som vill spela högt (och saknar grannar!!!!)och hänsynslöst!

cls-215 är de största i serien med sina dubbla 15" baselement!!!

HENKE
Gäst
 

Inläggav Labbe ons mar 23, 2005 18:20 pm

Har för mig peaken för rock/hårdrock ligger mellan 50-70Hz (techno och liknande är 70Hz, dock inte helt 100 på det. )
Skulle nog försöka med 30-35 Hz, då det finns mycket information i de frekvenserna.
"Utan musik vore livet ett misstag"... //Friedrich Nietzche
Labbe
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons mar 23, 2005 18:15 pm

Re: Högtalare för hårdrock

Inläggav cool_hifi mån apr 13, 2009 19:06 pm

är din högtalare lätt drivna så ska du satsa på en (aktiv bas) märke: denna ÄR EN aregon 12 tum med en förstrkare på 150 watt.. OBS: var lite akctsam andå pga de är andå bra drag i denna.

När de gäller högtalare för HÅRDROCK så cerwin vega STRYKTÅLIGA ! eller dali FINA GREJER.. heheh :)
Bilagor
ARGSUB12BK_1_b.jpg
ARGSUB12BK_1_b.jpg (10.3 KB) Visad 14106 gånger
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Högtalare för hårdrock

Inläggav cool_hifi tis maj 26, 2009 17:52 pm

Hådrocks högtalare :D så ska du sattsa på klipch. Eller hur dom nu stavas. Ska tydligen vara ganksa kända för de men de är vad jag har hört men vet inte riktigt om de stämmer.
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron