[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Slutstegseffekt osv.

Slutstegseffekt osv.

Allt som rör hi-fi

Slutstegseffekt osv.

Inläggav Edgar tor dec 04, 2003 16:55 pm

Hej :D

Mitt subwooferbygge är nu i full gång :D

Några saker jag ännu funderar på...

MItt element kommer att vara riktat nedåt så att det spelar mot golvet eller rättare sagt mot en extra skiva som är placerad under subwoofern...

Vad är lämpligt avstånd mellan elementet och golvet ? (i mitt fall skivan)
tänkte mig ett avstånd på ca 10 cm... har detta avstånd någon stor betydelse för ljudet?

Så en fråga om slutsteg... jag står i valet mellan att införskaffa ett slutsteg som lämnar 120 W RMS i 4 ohm / 70 W RMS i 8ohm samt ett något kraftigare steg som ger 150 W RMS i 4ohm / 100 W RMS i 8 ohm

Jag undrar över ifall att jag väljer det större steget som enligt specifikationerna levererar ca 30 W mera... kommer jag då att märka av dessa extra 30 W på något sätt ? eller är dessa två steg ganska likvärdiga... mitt baselement är en 12 tummare 8 Ohm

Mvh
Edgar
Edgar
 

Inläggav Gabriel Karlsson fre dec 05, 2003 23:29 pm

10 cm räcker nog, men visst har det betydelse för ljudet. Du kan ju prova med dina befintliga högtalare; lägg dem mot golvet och låt någon lyfta den bit för bit och se (hör) vad som händer.

Skillnaden i slutstegseffekt är nog inget du skulle märka någonting av. För att få ut 3dB extra ur 120watt-slutsteget, skulle du behöva 240 watt, enligt den enkla formeln; dubbla effekten = +3dB. En knappt hörbar ökning.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Edgar sön dec 07, 2003 6:32 am

Okej....Tack för svaret :)

Skillnaden i slutstegseffekt är nog inget du skulle märka någonting av. För att få ut 3dB extra ur 120watt-slutsteget, skulle du behöva 240 watt, enligt den enkla formeln; dubbla effekten = +3dB. En knappt hörbar ökning.


Bra då vet man det... fast ibland brukar ju folk hävda att en större förstärkare kan ha andra fördelar (än extra db), tex. bättre komponenter, större nätdel/mera strömstarkt osv. vilket skulle kunna betyda en bättre kontroll av elementet och m.a.o ett bättre ljud... men jag gissar att det krävs en betydligt större förstärkare än i det här fallet för att åstadkomma sånt...eftersom de jag funderade på ändå var så pass lika.

Kommer nog att att välja det lilla steget, tjänar också en dryg tusenlapp på det :lol:

Det är det minsta steget i Zachry serien jag tänkt köpa: DSW 150, borde väl va ett ganska beprövat steg, har åtminstone inte hört något direkt negativt om det.

Mvh
Edgar
Edgar
 

Inläggav Gabriel Karlsson tis dec 09, 2003 12:15 pm

Visst är det mer än effekten som spelar roll för ljudkvalitet (och -nivå) precis som du nämner, men jag tror inte det är någon jätteskillnad i detta fall. Har du möjlighet vore förstås det bästa alternativet att låna hem båda förstärkarna och prova.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Slutstegseffekt osv.

Inläggav cool_hifi mån apr 13, 2009 20:09 pm

tja. jag tror man kan märka av lite bara av dom där 30 watten...
ok 10-15 cm år nog bra !

är de stor sub och drögdriven ??
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Slutstegseffekt osv.

Inläggav cool_hifi mån dec 14, 2009 6:48 am

10 ? du ska kanske ha (15-20)cm mellan golvet och subwoofern....

Ska du ta de kraftigare slutsteg 100-150 watt / rms.
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron