[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Högtalarbygge för nybörjare

Högtalarbygge för nybörjare

Allt som rör hi-fi

Högtalarbygge för nybörjare

Inläggav Skooghe mån jan 17, 2005 14:33 pm

Jag har valt som projektarbete att bygga ett par högtalare. Jag har bestämt mig för att bygga ett par trevägs högtalare. Vilka storlekar på elementen tycker ni är bra? Jag spelar mest punk, punkrock, rock, techno och dance och vill kunna ha både en djup bas till techo och en snärtig till punk. Har också märkt att det där med delningsfilter var svårare än jag trodde. Går det att köpa delningsfilter som man bara kopplar in, t.ex. ett filter med en ingång och tre utgångar, en för bas, en för mid och en för diskant? Eller måste man ha fler än ett delningfilter för de olika elementen? Har ni något bra förslag på var man kan köpa element och delningsfilter? Jag bor lite söder om jönköping...

//Magnus
Skooghe
 

Inläggav Skooghe mån jan 17, 2005 14:36 pm

Glömde visst en sak. Jag vill inte lägga ut mer pengar en 2000-3000 kr på elementen...
Skooghe
 

Inläggav Gäst tor jan 20, 2005 23:01 pm

En domediskant, ett 5.5 tumms mellan register och ett 10 tumms bas kanske vore något.
Delnings filter är svårt, det är nog den klart svåraste biten med att bygga egna högtalare. Du skulle ju kunna köpa ett färdigt kitt med element och filter http://www.hifikit.se har flera sådana, som passar dig i pris.
Gäst
 

Inläggav XizzeriA (ej inloggad) ons maj 18, 2005 14:31 pm

Du kan alltid kolla in http://www.ljudia.se också, tror de har lite färdiga filter. Storleken på elementen är ju inte lika intressanta som frekvensområde och pris tycker jag. Baselementet ska ju gå ner till 30Hz och upp till iaf 2kHz, mellanregistret bör kanske ligga mellan 400-8'000 Hz och diskanten gå ner till åtminstone 2.5kHz. Dock kan det ibland vara svårt att hitta element som passar ens krav, därför tycker jag du ska kolla in elementen och forma högtalaren lite efter dem.
XizzeriA (ej inloggad)
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron