[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - invändig högtalarkabel

invändig högtalarkabel

Allt som rör hi-fi

invändig högtalarkabel

Inläggav alg ons feb 02, 2005 9:14 am

Jag håller på att bygga en högtalare. Filter är lött direkt på högtalar terminalen (12dB L-R 2550). Högtalaren är en tvåvägskonstruktion. Nu till min fråga: Vad ska man ha för kabel mellan filtret och de olika högtalarna (bas, diskant)? Kan det vara en fördel att ha en liten "tunnare/snabbare" kabel till diskanten eller ska man ha lika kabel till båda? Kanske ska man ha flera olika dimensioner till båda högtalarna med tanke på att de är olika bra på olika frekvenser.

Många svar önskas

alg
alg
 

Inv högt kabel

Inläggav drolsson fre feb 04, 2005 11:09 am

Det snabba svaret är att du ska använda lika kablar med lika längd.

MVH Dr Olsson
E=mc2
drolsson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre feb 04, 2005 11:03 am

Inläggav Vercingetorix mån jan 09, 2006 0:19 am

Kanske lite sent svarat, men ett annat alternativ är (under förutsättning att du kör bi-wire) att använda kablar med olika karaktär beroende på vad dom ska kopplas till...
T.ex (endast ett exempel ingen reklam!) Supra Ply 3.4 till basen och Supra classic 2,5 mm2 till diskanten...

Men det är ju efter personligt tycke och smak...

Hajrå
Vercingetorix
 

Inläggav Lust mån jan 09, 2006 1:49 am

Är ingen kabel-freak utan brukar anse att tjockleken på själva kabeln är det som kan spela viss roll ljudmässigt. Viktigare är att kontaktytorna mellan kabel och anslutning inte är oxiderade, det gör hörbar skillnad.

Hur som helst så ville jag bara påstå att en "tunnare" kabel inte är "snabbare" eller på något annat sätt mer lämpad för diskant utan tvärtom.

Se också till att fästa kabeln i lådan så att den inte kan börja föra oväsen därinne när det börjar vibrera, särskilt om du inte har mycket dämpmaterial i den.
Lust
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån jan 02, 2006 17:16 pm

Inläggav Kalle mån jan 09, 2006 20:44 pm

Är heller ingen kabelfanatiker men....förbättringsdjävulen slår ju klorna i en ibland. En klart hörbar förbättring (i mitt fall) är vanlig FK2.5mm tvinnad som allenarådande kabel. Jag kör bi-ampat med rör och aktiv delning. Prestanda/krona är svårslaget. Tvinnas lätt med skruvdragare och "tvinningsvinkeln" gjorde jag hög.
Finns även att köpa färdig i eltillbehörsaffärer.
Kalle
 

Hmm...

Inläggav Vercingetorix tor jan 12, 2006 22:24 pm

Min mening var inte att en tunnare kabel skulle vara "snabbare", eller att en tunn kabel MÅSTE vara mer lämpad för diskant, men det är odiskutabelt att vissa kablar med olika parametrar kan spela roll inom vissa frekvensområden...
Därför kan man välja en kabel utefter sitt eget tycke och smak för att förändra ljudbilden hos t.ex en diskant efter personligt tycke...
Samma gäller självklart ett baselement, då man kan välja utefter vad man gillar, t.ex bumlig bas eller något klarare och distinkt...
Oavsett om man är kabelfanatiker eller inte så är skilnaderna odiskutabla efter erfarenhet...
Men som med så många, så "lyssnar" dom inte, dom tror på vad de vill tro och har dragit sina slutsatser redan innan ett test kan ge någon en annan syn...
Med detta inte menat att jag själv sväljer kabelgiganternas "hokus pokus"...
Vercingetorix
 

Inläggav Lust ons jan 18, 2006 23:58 pm

Tunn kabel undviker jag men självklart ska man välja efter personligt tycke.

Om du kan styra basljudet mellan bumlig och distinkt bara genom att variera internkablaget är du duktig.

De "odiskutabla skillnaderna" mellan kablar låter jag vara odiskuterade från min sida.
Lust
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån jan 02, 2006 17:16 pm

Inläggav teknolog sön jan 22, 2006 12:53 pm

fyller bara i lite luckor,

för det första. det handlar om MAX 30-40 cm kabel. Att någon som helst skillnad skulle höras mellan olika kablar beroende på induktans eller kapacitansen i kabeln är helt otänkbart (om du inte tar en antennkabel :) )
Det man måste tänka på är då endast resistansen. Detta ger en kabel på mellan 1,5 och 4 mm^2 , vilken oftast har vettiga värden för kap. och ind, även för mycket långa sträckor.

Att den seriekopplade resistansen påverkar Q-värdet på lådan är högst reelt, men ind. och kap. innebär skillnader som en dålig lödning t.ex omintetgör.även för 10 m kabel. ( eller för den skull om nån nånsin har trampat på kabeln....)

Lägg pengarna på stagning i lådan och komponentkvalité i filtret (mät alla motstånd, spolar och kondensatorer och kolla vilken skillnad detta gör på delningsfrekvenserna) så får du mer välljud för insatt tid och pengar...
köp sedan väl tilltagen kabel på biltema eller clasohlson mellan 2 å 4 mm. Om det inte skulle vara mycket stora effekter som skall överföras till högtalaren, (PA)

/enad front mot kabelbedrägerier.
teknolog
 

Inläggav Kalle mån jan 23, 2006 23:05 pm

Naturligtvis ska det vara tillräcklig area på kabeln för att inte få begränsningar av så enkel natur.

Själv har jag inte haft vare sig tillfälle eller råd att prova nån av de där riktigt (svinaktigt)dyra kablarna. Den ena med konstigare legering o isolering än den andra. Har någon på forumet testat? Och kan med handen på hjärtat säga om det blev nån positiv? förändring.
Kalle
 

Inläggav Vercingetorix tis jan 24, 2006 10:09 am

För det första menar jag inte att alla ska vara lika kabelfanatiska, och "skillnaderna" uppstår ju bara under förutsättning att man drar t.ex den "tunnare" kabeln ändå från förstärkaren, via filtret coh sedan vidare till elementet, alltså menar jag inte att dom ca 40 cm långa internkablarna gör den skillnaden...
Iallafall i mina experiment har viss skillnad uppnåtts, men ABSOLUT inte menat att det är som natt och dag eller att det ALLTID är skillnad, men jag kan säga som såhär, att efter personliga tester + "grupptester" kunde man urskilja viss differans...
Men sen måste man ju självklart ta med typ av element, förstärkarens karaktär, låda, filter etc i ekvationen...

Jag är medveten om att just det här med kablar är ett känsligt ämne...
Alla kan ju inte dela samma syn...
Så jag lämnar det till var och en...
Vercingetorix
 

Inläggav Norpan tis feb 07, 2006 9:08 am

Håller med "teknolog" mycket skitsnackande av tillverkare för att lura på folk att köpa dyrt för liten eller ingen skillnad,man måste utgå från vad man har för saker i hela anläggningen dvs ha jämn kvalite på allt (behöver Inte ha att göra med att man har det dyraste) Nej i detta fall gör bra kontaktytor mer dvs riktiga lödningar eller bi wiring större skillnad och kostar inget.
Gammal billjudare
Norpan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis feb 07, 2006 8:58 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron