[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Ljudia GX-10

Ljudia GX-10

Allt som rör hi-fi

Ljudia GX-10

Inläggav Lazyl tor aug 04, 2005 13:05 pm

Hej,

har införskaffat ett par Ljudia GX-10 som tillsammans med en 15" subwoofer fungerar som "party" högtalare. Vid provkörning så fungerade detta utmärkt, det drivs med ett dedikerat sub slutsteg och ett PA-slutsteg. När jag kopplade ihop allt för sitt första mandomsprov så fick jag ett brum som verkade komma från signalkällan, en dator. Inga ledsna miner för det, men något gick snett och diskanterna gick hädan efter några timmar. Brummet fanns inte när jag provkörde med en CD-spelare och frågan är om det var det som fick diskanterna att ge upp? I vilket fall som helst så måste de ersättas av något, originalen heter P.audio PHT-409 http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=211043%20&cart_id= men min fråga år om de kanske kan ersättas av något annat lite effekttåligare som t.ex. http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=310 som är hyfsat lika i storlek. Aktuell delningsfrekvens är 2700Hz.
Lazyl
 

Inläggav Jon ons aug 10, 2005 19:32 pm

Jag tror inte att det var brummet som hade ihjäl diskanterna. Antingen så fick diskanterna för hög effekt, eller så klippte steget för mycket.
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm

Inläggav Lazyl sön aug 14, 2005 18:06 pm

Nja,

steget ger 2x440W vid 4 ohm och det var bara halv volym :wink: Men däremot hade någon dragit upp diskanten fullt, troligtvis det som tog död på dom.
Lazyl
 

Inläggav Jon mån aug 15, 2005 8:49 am

Dom diskanterna räcker ju inte till för några stora ljudtryck direkt. Se om du hittar någon annan lämplig lösning.
*Smack!*
Jon
 
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2003 12:21 pm

Re: Ljudia GX-10

Inläggav cool_hifi fre jun 12, 2009 15:41 pm

En fråga har ni inget slutsteg som väljer själv hur mkt diskant o bas och mellanreg. De ska inte kunna bli för mkt så helt plösligt MYSKO.....

I såna fall så är ditt slutsteg SÖNDER... eller så var din diskan KLEN.... 4 ohm är för lite spc om din förstrkare ger 880 watt.

Men som sakt sen hade du inte full volym utan kanske halva ?
så då är de svårt och säga vad som hände där?
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Ljudia GX-10

Inläggav cool_hifi tis jun 23, 2009 7:09 am

Men de mästa låter swom din diskant paja så köp en TÅLIG DISKANT MED LITE MER (OHM) DU SKA NOG HA 6 Ohm är nog lagom för dina grejer....
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron