[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Olika impedans på front och bakhögtalare?

Olika impedans på front och bakhögtalare?

Allt som rör hi-fi

Olika impedans på front och bakhögtalare?

Inläggav Anders K tor okt 13, 2005 19:03 pm

Hej

Jag har hittat hit till den här sidan och hoppas någon kan hjälpa mig med tips och kunskap.

Har precis skaffat hemmabio. Har kompletterat högtalare DALI 6006 och C1000 med två surroundhögtalre DALI Concept 1. När jag fick recievern häromdagen såg till min förskräckelse att receivern skulle användas till högtalare med impedans 6-16Ohm. Mina fronter har 4 Ohm och de där bak 8 Ohm. Jag kopplar i alla fall in högtalarna och har kört på relativt låg volym tills vidare. Nu komer nästa problem, när jag kör ett automatiskt kalibrerinssystem MCACC, så får jag ett fel "kontaktfel på bakhögtalarna". Nu har jag kopplat noggrannt, men jag misstänker att det högre motståndet i bakhögtalarna 8 Ohm ger felet. Kalibreringssystemet skickar signaler till högtalarna och jag får då ljud i alla högtalarna, men när jag kör recievern normalt så kommer inte ett ljud från de där bak.

Kan man köra 4 Ohms högtalare på en reciever som är rekommenderad för 8 Ohm?

Kan man använda högtalare med olika impedans fram och bak?

Någon som har tips på hur jag ska kunna få bakhötalarna att ge ljud?

Hälsningar Anders
Anders K
 

Inläggav Kalle sön okt 30, 2005 19:34 pm

Olika impedans bör inte ställa till det. Snarare känsligheten då ljudbalansen kan tippa över - men det finns väl nivåtrim för det. Kontaktfel låter skumt, kolla i manualen om där finns förklaringar till felmeddelanden. Ett alternativ är ju att du lånar ett par 8ohm´are till fronten och testar igen. Finns kontaktfelet kvar då....
Kalle
 

Re: Olika impedans på front och bakhögtalare?

Inläggav cool_hifi tis apr 14, 2009 7:05 am

tja. ICKE bra att ha olika imp. på högtalarna. så köp högtlarare fram med 8 ohm om de står att recivern reckomenderar de !
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Olika impedans på front och bakhögtalare?

Inläggav cool_hifi tis jun 23, 2009 7:17 am

reciven kan bli (Skadad) !!! eller i värsta fall gå sönder!
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Olika impedans på front och bakhögtalare?

Inläggav cool_hifi tis jun 23, 2009 7:20 am

nja bal högtalarena ska du ha i 8 ohm för ( jag tror de blir lägre ohm sen när de går in i revivern dit bak allså..... vet inte så de kan vara fel !!
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Olika impedans på front och bakhögtalare?

Inläggav cool_hifi tis jun 23, 2009 7:22 am

så du ska nog sattsa på samma ohm på alla högtalare !
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron