jag förstår vad du menar.
det är en sak du inte tänker på. Högtalarelementet och lådan.
Tillsammans ger de en frekvenskurva i free air( alltså utan att stå i ett rum)
Du måste ju se till att frekvensgången överhuvudtaget "når ner till f3".
Bara för att man kan stämma av högtalaren till vilken frekvens som helst så innebär inte det att den kan återge tillräcklig ljudstyrka vid f3.
Sedan måste du läsa igenom vad jag skrivit på den här tråden förut också för att fatta resten också:
"Basen kommer att från en given frekvens, som ges av storleken på din bil, öka med en stigning på 6dB/oktav, om jag inte missminner mig. Detta motsvarar trevligt nog just precis hur basåtergivningen faller för en sluten låda med ett totalt Q på ca 0.7. "
Detta innebär, om det kan låta lite krångligt, att om du har en sluten låda så "faller" ljudstyrkan med 6dB/oktav. (en oktav= dubbla frekvensen. en oktav upp från 20=40Hz)
Men om du har en basreflexlåda så faller ljudstyrkan oftast 12dB/oktav (kan ju variera, men verkar troligast om du har fått en rekommendation av nån)
Vad innebär då detta för en bsreflexlåda? Jo att bilen ger +6dB i roomgain (nu kom det där jobbiga ordet igen) och att högtalaren ger -12dB/oktav, dvs totalt -12dB/oktav+6dB/oktav=-6dB/oktav(obs, minus!)
Detta gör ju att om du stämmer av vid 80Hz (som är vanligt med små lådor) så kommer ljudnivån vid 20Hz ha sjunkit 12dB/oktav, vilket är mycket och kanske inte ger tillräcklig ljunivå för rätt "dunk".
Men detta är ju en oändlig diskussion, Det finns tusen och åter tusen som skiljer bilarna åt, men säg för saken skull, att "allt annat lika" (antagande)
så stämmer det.
gör såhär. Skaffa ett rör som du kan förlänga/förkorta och testa dig igenom. Tänk på att det kan bli olika i olika delar av bilen också
Ohj vad jag skriver. Borde nog sluta kanske. Är allting solklart?