[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Frågor om bas.

Frågor om bas.

Allt som rör hi-fi

Frågor om bas.

Inläggav Gäst ons nov 23, 2005 12:32 pm

Vad jag förstår så tar det en viss plats för en låg baston att utvecklas.
Jag har läst att vissa låga toner behöver flera meter.
Så har man en liten bil så är det omögligt att få tex 30Hz stämmer detta eller?
:lol:
Gäst
 

Nej det stämmer inte

Inläggav Teknolog tor nov 24, 2005 15:26 pm

Detta stämmer absolut inte. Snarare tvärtom. Utan att gå in på hur det fungerar (läs på nätet om du är intresserad, står säkert här på sidan nånstans) så blir effekten av att spela i ett litet utrymme precis det motsatta. Desto kortare avstånd desto tydligare blir effekten som ofta kallas "room gain" vilket gynnar basen avsevärt.
Basen kommer att från en given frekvens, som ges av storleken på din bil, öka med en stigning på 6dB/oktav, om jag inte missminner mig. Detta motsvarar trevligt nog just precis hur basåtergivningen faller för en sluten låda med ett totalt Q på ca 0.7. Detta innebär i teorin att du kan få ett förlängd frekvensomfång neråt låga 10-tals Hz även om f3 dB- punkten ligger vid 50 Hz. Men enbart om du vet var denna frekvens ligger för din bil. Effekten är ändå mycket märkbar.

Oftast märker man dock effekten bara på tonade volvos som drar förbi, dunkandes. Usch för ungdomar nuförtiden :)
Teknolog
 

Inläggav Gäst tis jan 24, 2006 22:19 pm

Jag tror inte du förstår.

Du kan inte få en hel 30Hz ton i en liten golf det är omögligt den ligger på 11m. 8)
Gäst
 

Inläggav Bud_Bundy tor jan 26, 2006 15:32 pm

Teknolog har rätt
Bud_Bundy
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 21, 2005 20:40 pm

Inläggav teknolog lör jan 28, 2006 19:31 pm

"Jag tror inte du förstår.
Du kan inte få en hel 30Hz ton i en liten golf det är omögligt den ligger på 11m"

det är helt klart omögligt, men högst möjligt :)

det kan verka lite lustigt, men du kan testa effekten mycket lättare genom en enkel övning. det enda som krävs är en högtalare som kan leverera bas neråt 50 Hz eller så.

Ställ en högtalare, (lättast med en, istället för två, kan bli lite skumt med faserna med två)
1) Mitt i ett rum. Spela lite musik med ordentligt med bas.
2) Flytta den sedan mot en vägg, alltså endast en vägg. sitt på samma ställe som innan.
3) Flytta den sedan in i ett hörn med två väggar. (eller egentligen tre, man har ju golvet också men det har du ju haft hela tiden) lyssna igen, samma låt.

Det du kommer (förhoppningsvis :) ) märka är att basen förstärks ordentlig ju fler väggar du har.
Men detta är ju lika märkligt som i en bil. Det kan ju inte uppstå en stående våg (som är det du tänker på) i ett hörn, sträckan mellan högtalarelementet och väggen är ju för kort. Det som uppstår är effekten "room gain" som jag tidigare nämt.
Tänk nu att du har ännu fler väggar, ännu närmre, typ ett bagageutrymme i en bil, eller en hel bil (hatthyllan) så får du room gain av mycket stora storleksordningar, vid låga frekvenser.

Det kan (och gör nästan alltid) uppstå stående vågor i rum också, men det är inte samma sak, och kräver att våglängderna är lika långa, hälften eller en fjärdedel av en dimension i ett rum, precis som du nämnde.
teknolog
 

Inläggav Gurre tor feb 09, 2006 21:27 pm

Fattar nada. :shock: Hur kom du in på room gain. Jag fattar att bilen försärker flera db speciellt vid låga Hz.

Men frågan var om det går att höra en 30Hz ton i en liten bil.

Skriv bara ja eller nej. :lol:
Gungande fet bas
Gurre
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor okt 28, 2004 13:53 pm

Inläggav Teknolog fre feb 10, 2006 16:13 pm

Men det är väl självklart att du hör en 30 Hz ton i en bil
alltså, JA!

Kom igen nu, om en ton skulle behöva ett rum som är flera meter så skulle du inte höra mycket ur ett par hörlurar, eller hur?
Bilen är till för att göra stereon flyttbar
Teknolog
 
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 05, 2006 18:50 pm

Inläggav Lesdiv fre feb 10, 2006 20:25 pm

Men vad är det som gör att en baslåda kan dunka som bara den i en bil medan den inte dunkar alls i en annan bil?

Det vanligaste svaret brukar vara att man har lagt F-3dB för lågt men det borde väl bli mer bas då eftersom högtalarens frekvenskurva är "rak" längre ner i registret, den har alltså ett högre utgångsvärde när bilens kupe förstärker basen.

Hoppas du förstod hur jag menar.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav Teknolog lör feb 11, 2006 13:59 pm

jag förstår vad du menar.
det är en sak du inte tänker på. Högtalarelementet och lådan.
Tillsammans ger de en frekvenskurva i free air( alltså utan att stå i ett rum)
Du måste ju se till att frekvensgången överhuvudtaget "når ner till f3".
Bara för att man kan stämma av högtalaren till vilken frekvens som helst så innebär inte det att den kan återge tillräcklig ljudstyrka vid f3.

Sedan måste du läsa igenom vad jag skrivit på den här tråden förut också för att fatta resten också:

"Basen kommer att från en given frekvens, som ges av storleken på din bil, öka med en stigning på 6dB/oktav, om jag inte missminner mig. Detta motsvarar trevligt nog just precis hur basåtergivningen faller för en sluten låda med ett totalt Q på ca 0.7. "

Detta innebär, om det kan låta lite krångligt, att om du har en sluten låda så "faller" ljudstyrkan med 6dB/oktav. (en oktav= dubbla frekvensen. en oktav upp från 20=40Hz)
Men om du har en basreflexlåda så faller ljudstyrkan oftast 12dB/oktav (kan ju variera, men verkar troligast om du har fått en rekommendation av nån)

Vad innebär då detta för en bsreflexlåda? Jo att bilen ger +6dB i roomgain (nu kom det där jobbiga ordet igen) och att högtalaren ger -12dB/oktav, dvs totalt -12dB/oktav+6dB/oktav=-6dB/oktav(obs, minus!)
Detta gör ju att om du stämmer av vid 80Hz (som är vanligt med små lådor) så kommer ljudnivån vid 20Hz ha sjunkit 12dB/oktav, vilket är mycket och kanske inte ger tillräcklig ljunivå för rätt "dunk".



Men detta är ju en oändlig diskussion, Det finns tusen och åter tusen som skiljer bilarna åt, men säg för saken skull, att "allt annat lika" (antagande)
så stämmer det.


gör såhär. Skaffa ett rör som du kan förlänga/förkorta och testa dig igenom. Tänk på att det kan bli olika i olika delar av bilen också :)

Ohj vad jag skriver. Borde nog sluta kanske. Är allting solklart? :cry:
Bilen är till för att göra stereon flyttbar
Teknolog
 
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 05, 2006 18:50 pm

Inläggav Lesdiv lör feb 11, 2006 20:07 pm

Frekvenskurvan faller med ca 12dB/oktav teoretiskt vid Qtc=0,707 i sluten låda, basreflexlådan faller med ca 24dB/oktav(beroende på förhållande lådvolym/avstämning).

Ja, jag vet att man måste se till att basen verkligen kan spela så djupt som man har avstämt den till.

Men det jag menar är att om man har en låda som dunkar så in i norden i en bil och sedan sätter samma låda i en annan bil, som inte är speciellt mycket större eller mindre, då låter det nästan dåligt och man måste öppna dörrarna för att det ska bli bra bas. Det kan också vara så att det hörs mycket utanför bilen men väldigt klent inne i bilen.

Är det verkligen så stor skillnad vid vilken frekvens "roomgainen" börjar i olika kupestorlekar? Kan det inte vara så att vissa frekvenser tar ut varandra också? Då kan det ju bli rena berg och dalbanan i frekvensgången.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav Teknolog sön feb 12, 2006 15:59 pm

du har helt rätt i att slutna ger -12dB/oktav och portade typiskt -24dB/oktav, lessen, kom ihåg fel. (skrev att jag var osäker också, tur det :D ) men att det ges +6dB/oktav från bilen är rätt. I ett perfekt rum som är helt slutet ges +12 dB/oktav, men eftersom inga rum (eller en bil) kan var helt täta så blir resultatet endast en bråkdel.

Room gain består av två saker, dels stående vågor i alla dimensioner (vilket egentligen inte är room gain utan bara stående vågor, men det får akademikerna diskutera åt oss), vilket som du själv har sagt, inte är aktuellt i detta fall, rummet är för litet (hamnar som lägst i en stor va på kanske 60Hz, och är mycket nyckfulla, krångliga att räkna på)

den andra delen består av en tryckökning i rummet, vilket är viktigt i nått så tätt som en bil.

vilken frekvens denna stigning hamnar på beror på volymen i bilen och därmed av storleken på bilen.

Vilka sorts bilar är det ni testat i ? nya, gamla, täta otäta? täta ?bagageutrymmen, hatthyllla, kombi... ? mer info
Bilen är till för att göra stereon flyttbar
Teknolog
 
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 05, 2006 18:50 pm

Inläggav Lesdiv sön feb 12, 2006 21:43 pm

Jag själv håller inte på med bilstereobygge för tillfället utan det var mest en fundering, brukar skriva i ett annat forum som bla handlar om bilstereo och då kommer denna fråga om bas i olika kupeer ofta upp.

En del säger att elementen ska vara vända mot ryggstödet i en sedanbil och en del säger tvärtom, en del sedanbilar har tydligen tätare mellan ryggstöd och kaross än andra osv.

Det är svårt att få kläm på det hela.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav Teknolog mån feb 13, 2006 17:09 pm

ja, det är helt klart svårt att få kläm på det. tycker jag också.

har funderingar på att (när jag har lite pengar) ställa upp i sasca tävlingar.
För att få till ett vettigt ljud måste man nog börja med att fixa till bilen ganska mycket. kolla dämpning, lösa delar som kan låta osv.

rent intuitivt känns det dock så att man borde försöka plocka in allt basljud direkt i kupén. Då borde man inte behöva korrigera ljudet (eq's känns alltid lite avigt att använda, bygg rätt från början känns vettigare, eq's "kostar" alltid lite i transientrespons och fasvridning osv) för att det som kommer från skuffen ska låta bra. Om det är en riktigt tät väg mellan baklucka och kupé bildas ju en extra låda där som högtalaren spelar i, vilken det borde göras beräkningar på :) (precis som om det vore någon slags bandpass låda)


vilket forum hänger du på? Står det nått vettigt?
Bilen är till för att göra stereon flyttbar
Teknolog
 
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 05, 2006 18:50 pm

Inläggav Lesdiv mån feb 13, 2006 21:36 pm

Garaget.org heter det. Jag tycker att det är ett intressant forum.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Varför en bas på 30 Hz kan höras i en liten bil

Inläggav Miche ons apr 26, 2006 20:11 pm

Hejsan!

Jag är ny i detta forum och såg direkt en intresseant diskussion.

Varför en bas på 30 Hz kan höras i en liten bil kan förklaras på följande enkla sätt.

En akustiskt signal som utbreder sig i ett begränsat eller öppet rum är inget annat än kompression av partiklar (baklagar om jag är lite akademisk) och expansion av partiklar, dvs mod och buk. I mod erhålls högst partikeltäthet och i buk erhålls lägst partikeltäthet. Dvs det är longitudalvågor vi har att göra med vars effekt avtar med avståndet i kvadrat (den divergenta delen). Det är dessa moder och bukar som färdas med med en hastighet av 342 m/s från högtalarna. Och självfallet om du befinner dig framför en högtalare så kommer dessa moder och bukar att passera dig och det är detta som du upplever som ljud.

Rent teoretiskt kan vissa frekverser släcka ut sig själva genom att dessa studsar mot tex en vägg som har en hög akustiskt impedans och fasvrids 180 grader och dessa summeras koherent i rummet. Mer om detta kan man säkert hitta om man letar på nätet med keywords som ANC eller Adaptive Noise Canceling (ibland tar man bort ljud med ljud, gjorde ett exjobb för 10 år sedan inom detta).

// Miche
Miche
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons apr 26, 2006 19:49 pm

Re: Varför en bas på 30 Hz kan höras i en liten bil

Inläggav Miche fre apr 28, 2006 4:07 am

Miche skrev:Hejsan!

Ooops, det lite fel i nedanstående. Det skall vara lägre akustiskt impedans och inte hög akustiskt impedans.

Rent teoretiskt kan vissa frekverser släcka ut sig själva genom att dessa studsar mot tex en vägg som har en lägre akustiskt impedans och fasvrids 180 grader och dessa summeras koherent i rummet. Mer om detta kan man säkert hitta om man letar på nätet med keywords som ANC eller Adaptive Noise Canceling (ibland tar man bort ljud med ljud, gjorde ett exjobb för 10 år sedan inom detta).

// Miche
Miche
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons apr 26, 2006 19:49 pm

Re: Frågor om bas.

Inläggav cool_hifi fre nov 06, 2009 11:30 am

Om du har ett rum på 11m så tycker jag du kan sätta dina högtalare i hörnen... Så du sprider ljduet.


Men har du kraftigt ljud... vad har du för watt på din förstärkare...

Och vad har du för ohm på dina högtalare ?
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron