[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Konstiga högtalare i stereoanläggning (gammal+billig)

Konstiga högtalare i stereoanläggning (gammal+billig)

Allt som rör hi-fi

Konstiga högtalare i stereoanläggning (gammal+billig)

Inläggav Per Eckerdal sön dec 04, 2005 11:54 am

Hej!
Jag har till sist bestämt mig för att jag vill ha bättre ljud än vad den inbyggda högalaren i min mac mini kan prestera. (Och den är inte särskilt bra..)

Så jag tänkte att jag kunde använda familjens stereo. (Det är ett slutet tvåvägssystem med uppskattningsvis 1- och 6-tumselement, mått 17x24x50cm) Den används ändå kanske en gång om året. Jag kopplade ut allting och satte upp det igen vid min dator. Det kommer ljud, men ack, så DÅLIGT! Inte mycket bättre än innan. :)

De har i stort sett ingen diskant. (Okej: Lite, men det är om man drar basen till minimum och diskanten till max och verkligen lyssnar) Jag undersöker vidare, och hör att inget ljud kommer från diskanthögtalarna. Så här vill jag inte ha det. Jag river bort tyget framför (det var fastlimmat) och skruvar upp högtalarna.

När jag öppnar den blir jag förvånad. För det första har inte diskanten en egen låda, och som jag förstår det är det ganska bra/viktigt. För det andra finns det inget delningsfilter.

Här kommer min fråga:

Finns det några tweeters som tål bassignaler eller är det en okunnig/dum konstruktör som har gjort så här? (Med tanke på att lådan inte är basreflex så verkar det så: man kan göra lådan mycket mindre utan att förlora ljudkvalitén märkbart, eftersom systemet ändå är så dåligt. Eller är basreflex en ny uppfinning? (stereon är nån gång från 80-talet))

Hur testar jag enklast om elementen är trasiga? Jag är en hel och total nybörjare, så räkna inte med att jag har någon utrustning. Men jag funderar på att börja bygga, så jag kan skaffa lite om det behövs. Anledningen till att jag inte gjort det än är att jag inte har haft något referenssystem, och inte haft råd med ett. Men nu har jag ju det. (Och jag tror inte heller att det är jättesvårt att överträffa det..)

Tack på förhand,
/Per Eckerdal
Per Eckerdal
 

Inläggav Kalle sön dec 04, 2005 12:27 pm

Det enklaste är att helt enkelt mäta med ett universalinstrument över elementens anslutningar (bortkopplade från ev filter). Värdet du får bör ligga - beroende på impedansen hos elementet - nånstans kring 3-10 ohm. Om diskanten är av den enkla typen som är helt öppen baktill så måste den vara i egen låda, annars kommer basen att påverka den ordentligt. Har den dessutom inget filter..... Det enklaste är ju en billig seriekondensator. Det kan ju inte ha varit nåt vidare ljud från de där?
Kalle
 

Inläggav Per Eckerdal sön dec 04, 2005 20:35 pm

Nej, ljudet är inte precis det bästa. Tänk dig en billig bergsprängare med max bass boost under en hög med kuddar..

Tack för snabbt svar! Jag ska skaffa ett sådant verktyg, min teknikkunnande kompis rekommenderade också det. Men jag tror ändå att jag bygger ett par helt nya, allt är verkligen extrembudget på de här. (Då blir det något enkelt, men som ändå är bättre än de här)
/Per Eckerdal
Per Eckerdal
 

Inläggav teknolog mån dec 05, 2005 14:21 pm

det är mycket vanligare än man tror med precis den här konfig även i nya högtalare. Det roligast är att de flesta inte ens märker det. En boombox under nåra kuddar är helt ok för de flesta :wink:
det är vanligast är ett första ordningens delningsfilter 8-9 mm mdf/spånväggar, ingen stagning, ingen dämpning, avstämmning på porten som ger en 10 dB puckel vid 60 Hz för det rätta "dunket" och sedan prackar försäljaren på den ovetande köparen kablar för 100 kr metern ...

det enklaste sättet att testa om elementet är trasigt är att koppla ett 1.5 V batteri över polerna. rör sig konen finns det liv i den.

men seriöst, åk in till hifikit (om du bor i stockholm) och köp ett par billiga högtalare där istället
teknolog
 


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron