[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - högtalare och ljud

högtalare och ljud

Allt som rör hi-fi

högtalare och ljud

Inläggav Blanka ons jan 04, 2006 11:09 am

Hej

Kan inget om stereos etc, men lyssnar mycket på musik...
Jag hör till dem som hellre lägger pengar på skivor än att spendera en förmögenhet på en anläggning.

Jag har haft en mini-stereo i ca 8 år kanske, som har varit bra. Det har varit en Grundig M7-C. Hittade en bild på den här:
http://cgi.ebay.de/Stereoanlage-Grundig ... dZViewItem

På högtalarna står det
impedance 3 OHM
(på stereoenheten står: 230V-50Hz-40W)

Jag tycker ljudet har varit kanon i dessa!
(har ett litet rum, och sitter kanske ca 3-4 meter ifrån högtalarna).

Nu har högtalarna blivit dåliga, främst basen.
(även kassettdelen är något defekt etc).

Som student har jag inte mycket $, så jag köpte ett par använda Technics för nästan ingenting. (Technics, SB-CS60, 3 way speaker system, impedance 8, input 120W, music:60W)

När jag kopplar in dem låter det inte alls så bra tycker jag. Basen är 'platt' och inte alls lika djup och mysig som på de som hör till ministereon. Ljudet är överlag dämpat och diskanten väldigt låg. På stereo finns inga knappar för bas och treble.

Jag misstänker att min stereo inte klarar av att driva dessa högtalare korrekt? Och efter att ha sökt lite på nätet att 3-ways tydligen kan ha lite plattare bas. Låter som något dåligt surround ljud tycker jag.

*Är det svårt att använda högtalare som de technics jag nämde till en ministereo (som kanske är avsedd för speciella högtalare som medföljde?)

Har kollat på billiga nya högtalare, men tycker marknadsförningen är absurd. Verkar mest vara självutnämnda machomän som tycker det är häftigt med 'mycket tryck', 'skrämma grannarna' och 'ett jäkla tryck i de här basarna'. Jag är inte ute efter något tryck eller några 20" basar. På blocket vimmlar det av Jamo högtalare som bara ser ut att vara en jätte bas och liten diskant.

Jag vill ha ett par högtalare med bra ljud (säger inte så mkt iofs), gärna med en bas som kan spela 'djupt' och varmt. Som klarar av att spela flera olika typer av musik.....och som är billiga! Hur gör jag?!

Är jag tvungen att köpa en helt ny stereo eller kan det funka att koppla in högtalare till min mini-stereo?

Vilka andra mini-stereos har bra ljud? Många av dem ser inte så vackra ut tycker jag med det spelar ingen roll.
Blanka
 

Inläggav teknolog sön jan 22, 2006 13:15 pm

ojoj va mycke frågor.

om man börjar med det viktigaste. En ministereo har högtalare som är matchade. Dvs högtalare och förstärkare kompenserar för varandras dåliga egenskaper. Det är då ofta lite svårt att matcha ihop ett nytt kit...

en trevägshögtalare är inte per def. tunnare eller har plattare bas. Det är helt upp till konstruktören. Det är snarare oftast tvärtom. Troligtvis har de nya högtalarna lägre avstämningsfrekvens och där har inte förstärkaren någon kraft att ge. (vanligt bland riktigt billiga förstärkare) och basen upplevs "platt"

att marknadsföringen är märklig har du helt rätt i. Är oändligt trött på prat från reklamavdelningen på stormarknader (SIBA, Onoff, osv)

Om du vill ha ett högtalarsystem som du är riktigt nöjd med så får du nog åtminstone vara beredd att lägga två tusen kronor. ett bra litet system med mycket goda recensioner är

http://www.hifiklubben.com/se/produkter ... tm?id=5759

men jag förstår också att du inte har några pengar. Vem har det?
högtalare är lite krångligt att köpa beg, då de har en livstid, gummit i basen blir sprött med tiden, så det skulle jag köpa nytt, om än billigt.
Men en förstärkare kan man spara mycket pengar på om man köper beg. Gå på loppisar, myrorna. Känn på förstärkaren ,en tung förstärkare är bättre än en lätt! (bra nätdel) Köp gärna efter märke då de har bra komponenter (NAD, QUAD, Denon, Yamaha(oftast), gamla technics
du bör kunna hitta en för två-tre hundra spänn. Det ger mycket för pengarna!
Åk sedan till hifikit, ta med en skiva med favoritmusik, och lyssna på de dyraste högtalarna du har råd med. om det låter tillräckligt bra, köp dem.
kan inte ge tips om vilka jag tycker låter bra eftersom deras sida är nere.
bor du inte i stockholm så får du göra samma sak i din stad.

är det nått mer du undrar så får du väl "posta" igen...
teknolog
 

Inläggav Tobbe_ekstrand87 fre apr 14, 2006 17:28 pm

Hej, Problemet med din mini stereo är att den är byggd för att lämna effekt vid låg impedans Vid 3 Ohm som original högtalarna var på. dessa får mer effekt från försktärkaren eftersom effekten ökar med minskande impedans.

En större högtalare på 8 ohm blir därför "tyngre" att driva för förstärkaren.

Troligt vis är det inget fel på Technics högtalarna, dom brukar vara av ganska god kvalitet, utan problemet är att förstärkaren inte är tillräkligt strömstark för att driva en stor högtalare med låg verkningsgrad.


Om du är intresserad av att köpa nytt så är Cambrige ett vettigt alternativ, dom har billiga och mycket bra förstärkare men dom har förståss inga inbyggda CD-spelare eller något sånt. Denon har väldigt fina microstereo anläggningar med vettig strömmstyrka och då får du inbyggd CD och radio i dom med. Dessa finns att köpa på Hifiklubben (http://www.hifiklubben.se )

Men nyköp är förståss inget måste en 10 år gammal kvalitets förstärkare av bra märke kan vara minst lika bra, Vissa märken är att föredra då man köper begagnat TEx: Marantz, Denon, Onkyo, cambrige, NAD eller tex Hamman Kardon, Yammaha kan även vara bra men är det en äldre förstärkare bör man undvika Hemmabioförstärkarna eftersom dom ofta har underdimentionerad nätdel, och ofta inte låter speciellt tillfredställande i basen. Undvik billiga stormarknads microstereo om du vill driva något annat än dom medföljande högtalarna med den.

Tips: http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter ... _Svart.htm

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter ... ept_1_.htm

Här är två riktiga hifi anlggningar som garanterat ger riktigt bra ljud och håller väldigt länge. Tänk på att det blir billigare att lägga ut pengar på riktiga grejor som håller och som man blir nöjd med istället för att byta ofta.

Tänk på att det finns mycket begagnat med!
Tobbe_ekstrand87
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 14, 2006 16:53 pm

Re: högtalare och ljud

Inläggav cool_hifi tis apr 14, 2009 6:44 am

tja.
du ska ny hifi anläggnig så reckomenderar jag de här utan högtalare !

revicer: denon dra500ae

Förstrkare: cerwin vega A2.6 kw2 Effeckt: 2600 watt. (Valet mellan att du ska ha en eller två väljer du !)




OBS: ska jag visa högtalare oxå allså vad jag reckomederar...
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: högtalare och ljud

Inläggav cool_hifi tis apr 14, 2009 6:46 am

som sakt yahmaha är BRA, och denon BRA, pioeer BRA,audio pro bra, canton, bra
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: högtalare och ljud

Inläggav cool_hifi sön apr 19, 2009 5:37 am

sattsa på nya jamo högtalare. och din mini stereo vad är de för (POWER) i den...
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: högtalare och ljud

Inläggav cool_hifi ons sep 16, 2009 12:33 pm

1: Eller köper du en bas som har lite tryck i.

2:Eller så köper du en ny stereo med nya högtalare.... En fråga ska högtalarna var stor eller så...Och vilken impedans får de ha så jag kanske kan ge dig ett exemplar....

3: vad ska du ha för märke om du ska köpa en ny stereo ???..... yamaha eller denon pioneer onkyo ????



Gå in på http://www.hifiklubben.se Eller http://www.hifikit.se
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: högtalare och ljud

Inläggav cool_hifi fre dec 18, 2009 7:54 am

bullsheit.... coolhifi dali e super bra du vet nog inte vad snackar om ?
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron