[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - var lägga Fb????

var lägga Fb????

Allt som rör hi-fi

var lägga Fb????

Inläggav Patrick Carlsson ons mar 01, 2006 22:11 pm

Jag har en undran! Om elementet jag räknar på har en resonansfrekvens runt 40hz kan jag då lägga avstämningen för lådan under denna nivå eller ska den vara över resonansfrekvensen?
Har letat som en galning för att hitta ett rakt svar men nu hoppas jag på er, hur ligger det till egentligen.
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Inläggav Lesdiv tor mar 02, 2006 19:18 pm

Vad jag har förstått så tappar elementet i effekttålighet när det tvingas att spela under Fs. Jag kan inte förklara tekniskt varför det är så dock.
Man bör nog stämma av över Fs.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Inläggav Teknolog tor mar 02, 2006 21:42 pm

detta är inte en lätt fråga att svara på då en hel massa parametrar spelar roll när man ska bestämma fb.

Man kan i allmänhet säga att högtalaren "förlorar" kontrollen över elementet efter fb, ljudet kommer från porten och dämpningen i elementet är liten. En sluten låda skapar ett mottryck som ger en dämpning men det fungerar inte likadant i en portad. (no shit sherlock)

kort svar:
du ska placera fb så att när du gör beräkningar i t.ex. unibox eller lspcad eller nått annat program konutslaget inte går över xmax vid tänkt effekt.

Lesdiv:
Vad jag har förstått så tappar elementet i effekttålighet när det tvingas att spela under Fs. Jag kan inte förklara tekniskt varför det är så dock.
Man bör nog stämma av över Fs.

det är lite svår att förstå vad du menar, effekttålighet i förhållande till vad då? om man tar samma element och stämmer av det över fs i samma llåda så är det inte alls säkert att effektåligheten höjs. frekvensåtergivningen kan få en ordentlig puckel och därmed ge ett mycket större konutslag, allt annat lika.
man bör stämma av enligt ovan.
Bilen är till för att göra stereon flyttbar
Teknolog
 
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 05, 2006 18:50 pm

Inläggav Lesdiv fre mar 03, 2006 17:41 pm

Jag försökte hitta rätt på vart jag har sett eller hört att elementet tappar i effekttålighet när det jobbar i frekvenser under Fs och nu hittade jag det. Det stod i en gammal bilstereobok som Backe har skrivit. Han skrev att man inte bör lägga F-3dB punkten lägre än ca 5Hz under Fs därför att elementet lätt kan brinna upp. Han menar förstås talspolen.

Eftersom jag inte har hållit på så mycket med att bygga högtalare och har aldrig mätt seriöst med oscilloskop och grejer så har jag trott att det verkligen är så.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron