[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Polvändning

Polvändning

Allt som rör hi-fi

Polvändning

Inläggav Johnny lör jan 03, 2004 13:54 pm

Skulle vilja veta om det är möjligt att polvända en signal elektriskt för test i simulator typ multisim. Vore trevligt om man kunde kolla effekterna av detta innan man införskaffar element som eventuellt inte "lirar ihop", eller dyra filterkomponenter med fel värden.

Tackasam för svar /Johnny
Johnny
 

Polvända -> Fasvända :)

Inläggav Johnny lör jan 03, 2004 13:57 pm

Med polvändning menar jag naturligtvis fasvändning. (180 grader)

Tack igen /Johnny
Johnny
 

Går gör det väl...

Inläggav XizzeriA sön jan 04, 2004 19:14 pm

Jag måste genast erkänna att jag inte riktigt följer hela ditt resonemang och kan därför inte ge dig nåt bra svar. Allt jag vet är att på min subbasförstärkare här hemma (billig variant) finns en switch för fasvändning, alltså bör det gå att fasvända en signal, men jag vet inte vad för instrument du ska använda dig av.

Lycka till..
Mikael XizzeriA Nyström
XizzeriA
 
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 26, 2003 15:28 pm
Ort: Gränna

Inläggav Johnny sön jan 04, 2004 23:22 pm

Jag tänker mig att det borde finnas nån elektronisk krets som kan göra detta för en konstant fasvändning över hela frekvensgången.

jag lyckades bygga en fasvändare med en LCR-länk, men detta var begränsat till en viss frekvens, beroende på komponentvärden.

Jag skulle vilja ha en fasvändare som kan användas för att simulera fasvändning av en diskant, för att kunna se fekvensgången i en simulerad högtalare. (Lasten i sig är ju inga problem (impedans och induktans)).

Så jag antar att vad jag egentligen är ute efter är en "Virtuell" högtalare, (eller en krets/kretsschema som simulerar en), för att så långt som möjligt försöka "se" fas-/frekvensgång i den färdigbyggda högtalaren.

mvh /Johnny
Johnny
 

Inläggav Gäst fre jan 16, 2004 19:11 pm

Om man vill göra detta i verkligheten är det ju bara att byta anslutning på högtalaren så att + => - och - =>+
Gäst
 

Re: Polvändning

Inläggav cool_hifi tor apr 15, 2010 6:01 am

EN FRÅGA: Varför ska man ändra polriktingen ??? låter hel konstigt ?
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Re: Polvändning

Inläggav elvispen sön aug 24, 2014 11:23 am

Testa dig fram, en inverterad signal, kan för örat vara bra fast i matematiken knas... Med vänlig hälsning elvispen
elvispen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör aug 23, 2014 14:26 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron