[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Högtalarkabel tips. (mini test)

Högtalarkabel tips. (mini test)

Allt som rör hi-fi

Högtalarkabel tips. (mini test)

Inläggav Lindstrom mån feb 04, 2008 20:22 pm

Man ska aldrig sluta testa nya knäppa grejer och således så bör man aldrig sluta förvånas över resultaten :)

CD: Denon Dcd 2560
FF: PRA 1500
FÖ: POA 4400
HÖ: Jbl Decade L26
Balanserade kablar: Supra

Hittade för några dagar sen en 3,6m lång skrivar kabel i ett sopförråd. Denna hade jag först tänkt klippa sönder och bara använda till att laga en beach-bergsprängare med men tankarna flög iväg direkt till hemma stereon när jag började skala. Kabeln hade en heltäckande flätad skärm, aluminiunfolie skärm, plast innanför och runt 20st ledare (kommer inte ihåg exakt). Självklart var jag tvungen att testa hur den lät som högtalarkabel.
Jag delade helt enkelt bara ledarna 50/50 och tvinnade ändarna.

Tidigare högtalarkablar:
Biltemas gamla högtalarkabel 0,75mm (den äldre varianten)
Biltemas gamla 2,5mm
Vanlig "lampsladd" SKK 0,75mm

Till att börja med så har jag lyssnat på biltemas kabel sortiment i över 3 år i varierande anläggningar, de flesta i bilar så den kabeln är jag väl bekantad med. Den är mycket lätt arbetad vid installation, den har ett tjockt men ändå mycket mjukt hölje som är mycket tilltalande i bilsstereo sammanhang. Har upptäckt att biltema numera gått över till en mycket stelare modell vilket klart avskräcker mig.
Av biltemas kablar finns tre storlekar: 0,75 2,5 och 4,0. 2,5 är väl att rekommendera vid längre kabellängder. Vissa tycker att de kan höra skillnader mellan 2,5 och 4,0 i bilstereo sammanhang men till det är jag skeptisk.

Vanlig lampsladd från bygghyllan inne på karlssons (samma som GK's) skall enligt vissa vara fullt funktions duglig åt många hemma stereo system, aldrig provat so why not? Denna kabel sitter nu i min slit o släng party stereo i vårt gemensamma allrum (bor på internat, studerar).
Minuset med denna kabel är att det är en installationskabel och kardelerna är således tjockare än i en vanlig högtalarkabel, så de tenderar till att gå av om man böjer dem för många gånger. Ljudmässigt hör jag inga utstickande skillnader gentemot biltema kablarna.

Skrivarkabeln gör bättre ifrån sig dock, allt i musiken upplevde jag blev klarare, ljudet blev mjukare och samtidigt mer detaljerat. Tidigare har jag irriterat mig lite på "bumlighet" i systemet, att ljudet blev lite grötit vid lite häftigare trumsolon med tunga basister.
Skrivarkabeln blev en klar förbättring mot biltema kabeln och det bästa är just det som folk säger "gratis är gott" det stämde flera gånger om den här gången.

Hoppas nån har glädje av denna information. Have a nice day.
Lindstrom
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:04 am

Re: Högtalarkabel tips. (mini test)

Inläggav Gabriel Karlsson tis feb 05, 2008 0:18 am

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :)
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron