[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - 5.1 hur koppla ljudet? +annat

5.1 hur koppla ljudet? +annat

Allt som rör hi-fi

5.1 hur koppla ljudet? +annat

Inläggav kaptenperre mån mar 17, 2008 8:30 am

Hej, jag har en dator med ljudkortet x-fi extreme music som jag kopplar till förstärkaren. Därifrån vidare till alla högtalare. Är 2st frontar, 2st bakre, 1 center och 1 sub. Från subben finns det höger/vänster in. Från förstärkaren finns det ett uttag nämnt subwoofer. Kopplat det till vänster på subben. Det finns även +/- h/v för två högtalare via suben ifall man vill använda dem. Men jag har kopplat direkt från förstärkaren till alla de andra fem högtalarna.
Problemet är att jag Kopplat 2 kanaler från datorn för frontarna, 2 kanaler för bakre högtalarna, men har då en kanal kvar från ljudkortet (testat lyssna med hörlurar i varje uttag, och insett att det är mono ljud i det 3:e uttaget). Ska den gå till subben eller centern, och hur löser jag detta? Är nämligen så att jag testat koppla i ingången för sub på förstärkaren, och då låter ju den och de andra fyra högtalarna. Samma sak om jag kopplar i centerns uttag. Men vill få ljud i alla sammtidigt. Brukar det vara någon inställning i förstärkaren, eller ska jag köpa en split kabel?

Undrar också om det brukar vara så att subben låter hörbart olika mkt vid olika frekvenser. Är en rätt dyr sub. Är av märket magnat, betasub 25 a. Testat med programmet "test tone generator" som kan generera sinusvågor i valfria frekvenser.

Sista frågan: Är signalkablarna fran dator till förstärkare lika viktiga för ljudkvalitén som de mellan förstärkare och högtalare?
kaptenperre
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tor feb 21, 2008 15:52 pm

Re: 5.1 hur koppla ljudet? +annat

Inläggav cool_hifi tor jul 08, 2010 19:59 pm

Hej. de är bäst om du kopplar subben på den där subb koppligen istället för att koppla den på vänster kanal ? Och front högtalarna koppalar du på (front) ( eller vad de heter) på ditt slutsteg och dom bakare samma där fast på (back) OBS: Om du kan koppla ditt ljud kort till slutsteget men de finns säkeret så du kan köpa t.e.x. om du har en 3,5 ljud hona bak på ditt slutsteg så kanske du har en hanne som är 3,5 mm och sen finns de väll så du kan få från 3,5mm ljud hane till rca koppling på slutet som du kan ta left & right på ditt slutsteg ??



OBS: funkar detta =? förstår ni ?
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron