[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Låd bygge

Låd bygge

Allt som rör hi-fi

Låd bygge

Inläggav skazzi sön maj 25, 2008 14:46 pm

Hejsan hade tänkt bygga en ljud anläggning till TV av min gamla bil anläggning. Har laddat ner olika beräkningsprogram och sådär för att komma underfund med hur stor lådan ska vara men jag fattar halv 7 om jag ska vara helt ärlig. Så jag skulle vara välldigt tacksamm om jag hade kunnat få lite hjälp med just den biten. Högtalarna som jag ska ha är pioneer och har en diamerer på 10 tum, 4 ohm 90watt norm 300 max min plan är att ha 2 st högtalare med wtt element(?) i varje eller om möjligt 2 st i varje. Har även en färdigbygt baslåda som jag tänkt andvända som den är. Min fråga är då om det är möjligt :) eller måste jag bygga om den
skazzi
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 25, 2008 14:38 pm

Re: Låd bygge

Inläggav Lesdiv sön maj 25, 2008 18:10 pm

För att kunna beräkna en låda så måste man veta några parametrar på basarna, åtminstone Vas, Qts och Fs. Det är de grundläggande parametrarna för en lådberäkning, men det bästa är att ha ännu fler värden.

Vad heter dina basar?
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Låd bygge

Inläggav skazzi sön maj 25, 2008 18:50 pm

där står ts-e2095 på magneted 3 kanals vet inte om det är beteckningen på högtalaren eller bara något serie nummer. Vad är Vas, Qts och Fs för något ? som sakt har ALDRIG hållt på med sånthär innan var inte ens jag som bygde anläggningen jag hadde i bilen pinsamt nog.
skazzi
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 25, 2008 14:38 pm

Re: Låd bygge

Inläggav Lesdiv sön maj 25, 2008 19:49 pm

Vas, Fs och Qts kan du läsa mer om ifall du kikar i kolumnen till vänster där det står "Element-egenskaper", där förklaras en del om vad de sakerna betyder :).

Jag har kollat upp de där elementen, det är tydligen inte en ren bashögtalare utan en 3-vägs koaxialhögtalare. Dessutom är den på 8 tum, inte 10 tum. Såna där högtalare brukar inte ha några parametrar anvivna, därför går det inte att räkna ut en låda till dem tyvärr.

Men man kan ändå ge vissa generella råd på lådvolymer till den typen av högtalare. Om du har 20 liters sluten låda (inget rör alltså, helt tät låda) per bas så borde den kunna spela så mycket som den kan, jag kan dock inte säga hur mycket bas det kommer att bli.

Sätt en del dämpull i lådan också, då kan ljudet bli lite mjukare :).
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron