[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Fler forumsdelar?

Fler forumsdelar?

Allt som rör hi-fi

Fler forumsdelar?

Inläggav Svenn3SaataN sön aug 31, 2008 20:54 pm

Hejsan!

Är ny på detta forumet och satte mig här för att leta lite info. Men märkte direkt att det var jättesvårt att hitta.

Ni kanske skulle ha lite fler forumsdelar? Tex: billjud, hemmabio, projekt, köpråd,

På så sätt blir forumet lättare för oss användare =)

MVH Victor
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 31, 2008 20:51 pm

Re: Fler forumsdelar?

Inläggav Gabriel Karlsson mån sep 01, 2008 12:26 pm

Hej. Kul att du är intresserad av forumet. Dock är användarantalet ganska litet så jag har valt att ha en rubrik för allt och låta sökmotors svara för de inlägg man vill åt.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: Fler forumsdelar?

Inläggav Svenn3SaataN mån sep 01, 2008 14:18 pm

Okej. Jag är mest intresserad av billjud och letade därför lite efter det. Men vet inte om ni är så inriktade på billjud här?
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 31, 2008 20:51 pm

Re: Fler forumsdelar?

Inläggav Patrick Carlsson tis sep 23, 2008 6:39 am

Jag tror att flera av oss kan svara på frågor även om billjud. Själv har jag byggt till både vänner och mig själv, vad vill du veta?
Höga ambitioner men dålig karaktär!!
Patrick Carlsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 21, 2005 8:12 am

Re: Fler forumsdelar?

Inläggav Svenn3SaataN sön okt 05, 2008 18:09 pm

Det jag behöver hjälp med är baslåde bygget?

Någon som är duktig på att räkna på det? Basen jag har är en stroker 122. Ska bygga i en BMW 328 e36 och ska rikta lådan in mot kupén genom att fälla ett säte.

Specs: http://www.cerwin-vega.se/start/PDF/STROKER.pdf
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 31, 2008 20:51 pm

Re: Fler forumsdelar?

Inläggav Lesdiv sön okt 05, 2008 19:44 pm

60 liter netto med 10-20cm rör ska tydligen spela väldigt högt i en Golf 3 enligt vad jag har sett på ett annat forum, i en BMW 740 med samma lådvolym och ca 40 Hz avstämning ska det fungera bra. Med ca 42cm långt 6" rör så blir avstämningen omkring 40 Hz ifall nettovolymen är 60 liter och att det sitter dämpmatta på innerväggarna.

Basen tar upp 4,5 liter enligt manualen och röret tar upp 0,2 liter per cm, dvs 2 liter per decimeter. Då är det ganska lätt att räkna ut vilken bruttovolym lådan ska ha. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Fler forumsdelar?

Inläggav Svenn3SaataN sön okt 05, 2008 21:19 pm

Okej. Detta är ungefär vad jag har hört och läst på andra ställen. Något jag funderar på är vissa mått som måste vara en viss längd.

Tex hur långt ska porten ha ifrån slutet till bakväggen? hur långt ifrån de andra väggarna. "minst mått" snackar jag nu.

Sen hur långt magneten behöver bak till bakväggen av baslåda. (Xmax 29mm). hur långt ifrån basen ska porten vara minst?

Sen om jag ska ha port så har jag ett 6" rör liggandes hemma. Men då måste jag fixa till "trattar" i ändarna. Hur gör jag det?

Tack för svaren =)
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 31, 2008 20:51 pm

Re: Fler forumsdelar?

Inläggav Lesdiv mån okt 06, 2008 16:34 pm

Jag antar att du har sett de där förslagen på Lazzat, jag håller även till där och har sett din tråd. :)

Lösa trattar borde finnas att köpa, har dock inte riktigt koll på vart just 6" trattar går att köpa. De flesta har bara upp till 4" trattar tyvärr.

Man rekommenderar att avståndet från rörmynning till motstående bägg bör vara minst rörets innerdiameter, dvs för ett 6" rör så bör avståndet vara minst 15cm.

Avståndet mellan basens magnet och vägg bör vara åtminstone minst samma som ventilationshålets diameter (på magneten alltså), men här är jag lite osäker tyvärr. Det viktiga är iaf att luften ska kunna röra sig in och ut genom ventilationshålet utan hinder, annars kyls inte talspolen som den ska.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron