[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Byta baselement

Byta baselement

Allt som rör hi-fi

Byta baselement

Inläggav jonash fre okt 03, 2008 11:16 am

Hej hopp!

Jag har ett par gamla Jamo R2 Exclusive som jag är omåttligt förtjust i. Den tvååriga dottern visade sig också sitt intresse genom att pilla sönder baselementen och delvis äta upp dem, med det förutsägbara resultatet att ljudet blev outhärdligt. Nu tänkte jag försöka byta ut dessa. Då jag är komplett okunnig tänkte jag först att det väl bara är att köpa ett par nya element och stoppa in, men ju mer jag läser, desto omöjligare verkar det att jag genom att slumpmässigt välja ett element skulle lyckas få ett som passar. R2 är förmodligen inte Jamos mest kända högtalare då det inte går att hitta någon information överhuvudtaget om dessa på nätet. Jag har mailat Jamo med en förfrågan om specifikationer men dessa har ej behagat svara.

Är det någon som kan komma med tips?

Det jag har lyckats lista ut om högtalarna är följande. Baselementen är 8 tums. Lådan är 3-vägs basreflex och har måtten: 60x31x24. Impedansen 4-8 ohm.

Snälla hjälp?

/Jonas
jonash
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 03, 2008 10:52 am

Re: Byta baselement

Inläggav Lesdiv fre okt 03, 2008 17:39 pm

Det där blir nog svårt att få till på ett bra sätt tror jag, det behövs iaf lite mer info om både lådan och baselement.

Är måtten på lådan yttermått?
I så fall, vilka innermått har lådan?
Vilka mått har basreflexröret (längd och innerdiameter)?
Vilken impedans har baselementet?

Även om man skulle hitta ett element som verkar kunna fungera så är det inte säkert att ljudet blir bra, frekvensgången hos elementet bör ju vara likartat och även övriga parametrar.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Byta baselement

Inläggav jonash sön okt 05, 2008 12:24 pm

Det var yttermått... Lådan är gjord av 16mm spånskiva, innermått alltså ca 57x28x21. Basreflexrörets diameter är 7cm och det är 10cm långt. Impedansen finns inte angiven någonstans, inte heller frekvensomfång. Kan man ta reda på detta på något sätt? Kan också tillägga att mellanregisterelementet är 4 tum, diskanten 3 tum.

Som sagt hoppas jag att Jamo ska kunna komma med mera detaljer om specifikationerna, men dom tycker säkert att det är bättre om jag köper ett par nya högtalare istället. Vilket dom förvisso har rätt i. Men som sagt är jag förtjust i dom och dessutom känns det roligt att försöka. Och vem vet, man kanske lär sig något på kuppen!

/Jonas
jonash
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 03, 2008 10:52 am

Re: Byta baselement

Inläggav Lesdiv sön okt 05, 2008 15:57 pm

jonash skrev: Det var yttermått... Lådan är gjord av 16mm spånskiva, innermått alltså ca 57x28x21. Basreflexrörets diameter är 7cm och det är 10cm långt. Impedansen finns inte angiven någonstans, inte heller frekvensomfång. Kan man ta reda på detta på något sätt?


Okej, bruttovolymen bör vara runt 44-45 liter och nettovolymen är gissningsvis kanske 42 liter. Om det är innerdiametern på röret som du har mätt, då borde avstämningen ligga på ca 40-41 Hz.

För att ta reda på vilken impedans som baselementet troligen har så mäter du resistansen (Re) i talspolen. Ett 4 Ohms element brukar ha ca 3,2-3,9 Ohm i Re och ett 8 Ohms element brukar ha ca 5,5-7 Ohm i Re.

jonash skrev: Som sagt hoppas jag att Jamo ska kunna komma med mera detaljer om specifikationerna, men dom tycker säkert att det är bättre om jag köper ett par nya högtalare istället.


Ja, det tror nog jag också att de tycker. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Byta baselement

Inläggav jonash ons okt 08, 2008 12:24 pm

Ok, nu är jag erkänt trög men lådvolymen borde väl enligt gängse matematiska regler bli 33,5 L brutto, med element och sådant får man dra av lite så kanske runt 30 L?

Rörets innerdiameter är strax under 7cm, ca 6,7.

Elementet mäter 5,9 Ohm i Re således är det ett 8 ohms element.

Hur nära sanningen går det komma egentligen? Till slut blir det väl en chansning i alla fall. Vad tros om dessa specs:

Typ: Bas/Mellanregister
Membrstorl (tum): 8
Membrantyp: Papper
Impedans : 4 eller 8 Ohm
Frekvensomfång : 30-6000 Hz
Effekt: 70 W
Känslighet: 89 dB/SPL
Resonansfrekvens: 30 Hz
Vas: 27 L
Qts: 0.51
Rek. delningsfrek: --------
Yttermått (mm): 210x210
Monthål (mm): Ø 188
Vikt: 1.2 Kg


Tack för all hjälp!

/Jonas
jonash
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 03, 2008 10:52 am

Re: Byta baselement

Inläggav Lesdiv ons okt 08, 2008 17:24 pm

Oj, du har så rätt. Jag räknade totalt galet med volymen, vet inte hur (om?) jag tänkte där :oops:

Jo, runt 33 liter brutto kan man räkna med. 30 liter netto verkar mycket vettigt. :)
Avstämningen ser då ut att vara omkring 45-46 Hz.

Har kollat i mitt program hur den där basen kan tänkas spela i din låda, det ser ut som att den får en ganska ordentlig peak vid 50-60 Hz. En del dunk alltså, troligen inte så mycket djupbas. Fast känsligheten på basen är inte så hög, det kan bli lite svagt ljud mellan tex 100 Hz och upp till delningen mot mellanregistret.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Byta baselement

Inläggav jonash ons okt 08, 2008 18:42 pm

djupbasen är jag inte så bekymrad över då jag kommer att kunna köra dom tillsammans med en subwoofer. Dunket låter däremot inte så trevligt. Vilka parametrar ska man leta efter som jämnar ut kurvorna? Vilken är mest fel?

/Jonas
jonash
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 03, 2008 10:52 am

Re: Byta baselement

Inläggav Lesdiv ons okt 08, 2008 18:51 pm

Det mesta av dunket borde nog ligga under den delningsfrekvens som du kommer att dela med, i så fall bör det ändå fungera relativt bra tror jag.

Annars är det mer lämpligt med lite lägre Qts, då blir det inte lika peakad frekvensgång omkring avstämningen och en bit ovanför. Fs och Vas kan dock vara omkring samma värden som den där basen tycker jag. :)

Förresten, det är väl inte Gamma 200 som du har kollat på? ;)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Byta baselement

Inläggav jonash ons okt 08, 2008 19:07 pm

Jo. Det var det. Gamma BBK 200. Inte nog med att jag är okunnig, jag är snål också! Är dessa extra sopiga?

Hifikit har ytterligare ett gäng billiga rackare. Jag har mailat deras kundtjänst för att se om dom har något tips. Sen blir det till att dubbelkolla här på forumet...

Som vanligt kommer väl snålheten bedra visheten misstänker jag, men det känns bara så surt att lägga ut dyra pengar på ett bra element, som med bara liten sannolikhet kommer att låta bra i ett par högtalare vars värde ligger en bra bit under hundralappen, hähä

/Jonas
jonash
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 03, 2008 10:52 am

Re: Byta baselement

Inläggav Lesdiv ons okt 08, 2008 19:52 pm

Jag har aldrig provat Gammas element, men deras PA-element tror jag kan spela på ganska ordentligt för sitt pris. Inget bra förslag på element har jag heller, tyvärr brukar de billiga basarna ha relativt högt Qts och vara trögdrivna.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Byta baselement

Inläggav jonash tis okt 14, 2008 17:55 pm

Kundtjänst hade inte så mycket hjälp att erbjuda. Dessutom visade det sig att man måste fräsa upp monteringshålen med gammorna, vilket iofs inte är någon jätteinsats men...

Vad tros om dessa? Sämre Qts, men man vet aldrig.

Response TW 8501

Typ: Bas/Mellanregister
Membranstorlek: 8 Tum
Membrantyp: Polypropylen
Impedans : 4 eller 8 Ohm
Frekvensomfång : 38-7000 Hz
Effekt: 80 W
Känslighet: 92 dB/SPL
Resonansfrekvens: 45 Hz
Vas: 49.3 L
Qts: 0.62
Rek. delningsfrekvens: --------
Yttermått: Ø 205 mm
Monteringshål: Ø 183 mm
Vikt: 1.3 Kg

Återigen tack!

/Jonas
jonash
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 03, 2008 10:52 am

Re: Byta baselement

Inläggav Lesdiv tis okt 14, 2008 18:54 pm

De där elementen får inte lika stor peak, de går heller inte lika djupt men är betydligt mer lättdrivna. Däremot får TW 8501 större konutslag enligt beräkningsprogrammet, är lite osäker på hur det blir i verkligheten. Vid runt 65-70 Hz faller frekvenskurvan nedåt, det skulle innebära att delningen mellan subbasen och högtalarlådan lämpligen borde vara lägst 70 Hz.

Jaha ja, det är inte lätt det här. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Byta baselement

Inläggav jonash ons okt 15, 2008 12:01 pm

Nu jävlar! Jag beställde Responseelementen. Subbasen är jag som sagt inte så orolig för, och mindre peak är nog att föredra. dessutom passar dom i hålen så det är bara att tuta och köra.

Hellre lyss till det element som sprack än att aldrig spänna en båge!

Jag ska rapportera hur resultatet blir!

/Jonas
jonash
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 03, 2008 10:52 am

Re: Byta baselement

Inläggav cool_hifi fre jan 01, 2010 13:07 pm

Måste de vara jamo elemnet ? för de går och köra med andra märken men de måste vara samma ohm och så m.m.

för annars vet jag några som e bra ! ??


vad får watten ligga på ? och ohmen var väll 4-8 ohm ?
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron