[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Allt som rör hi-fi

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB mån jan 05, 2009 20:26 pm

Ja jag håller med dig. Musiken och glädjen går i första hand inte en kurva som måste vara spikrak.

Jag hade en ide att klä fronten på lådan med konstläder. Både snyggt och rätt så billigt. Finns för 150 spänn på biltema.
Om det blir ett bra ljud så kanske jag kostar på med lackade träsidor på gavlarna.
Men ljudet är viktigast.

Såg en trevlig annons på hifimagasinet.nu... 2000 spänn för bra scanspeakselement och filter. Ett klipp tror jag. Bara en tredjedel av vad dem kostar nu.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18414
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad mån jan 05, 2009 20:58 pm

Kör hårt! (haha)
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB ons jan 07, 2009 19:47 pm

Idag har jag fått delarna till delningsfiltret.Beställde i tisdags och kom i brevlådan idag. Fin service från HIFI kit.
Delarna ser lovande ut.
Har även fått infällning av diskanten CNC fräst.
Arbetar som verktygsmakare så lådan ska nog fixa sig.

Ska bli spännande att få till det så att man kan provlyssna lite mer.

mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad ons jan 07, 2009 21:36 pm

Vågar du lägga ut lite bilder på "faktiskt"!? Hade varit kul att se! Men jag förstår om du inte vill, en bistrare jury än dom gubbarna får man leta efter...(haha)! Får du inte rätt på basåtergivningen så kanske man skulle räkna på en liten basreflexlåda!? Eller som nån av gubbarna var inne på, en sluten!? Jag tycker det känns synd att spärra in en bas med ett så lågt Qts, i en sluten!
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB lör jan 17, 2009 21:05 pm

Det är tyvärr inte så mycket att visa upp än.
Jag har byggt ihop ett par lådor i sågspånskivor.
Tycker det låter bättre och bättre med tiden... i början var det lite vasst men det har öppnat upp sig mer och mer.
Om jag blir nöjd så ska jag börja och försköna talarna.

Är nöjd med basen... och delningsfiltret fungerar bra.
Härlig upplösning i diskanten. Transienterna är jättebra.

mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad lör jan 17, 2009 21:23 pm

Är nöjd med basen... och delningsfiltret fungerar bra.
Härlig upplösning i diskanten. Transienterna är jättebra.

Fan vad kul! Det är som en våt dröm att kunna köra bra element via ett bra första ordningens filter!
Sitter själv och spånar på element till mitt bygge, men det är svårt att hitta några som matchar bra, via ett första ordningens.
Visst kör man scanspeak så öppnas möjligheter, men de är ju tyvär ganska dyra!
Är inne på Peerles för tillfället, men det hinner nog ändras många gånger än!

Vad blev det för dämpning av diskanterna?
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB lör jan 17, 2009 21:40 pm

Jag kör för närvarande med 4db dämpning. Tycker dem integrerar rätt bra med varandra där men ska prova lite annat när kondensatorn till elementet är inspelat.

Peerles ger väl rätt bra kvalite till det priset dem kostar som jag har förstått... har dock inte någon erfarenhet av så många olika märken.

Har mest provar scanspeak, focal och kef. Tror att seas och vifa har bra element också men rätt dyra. Skulle velat testa Eton och dem där med keramik. Theile tror jag dem heter.
Morel och monacor har en del fina grejer med och inte så värst dyra. Hoppas du får till det.

Vad hade du tänkt dig för en konstruktion?

mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad lör jan 17, 2009 22:19 pm

Jag hade ganska klart för mig vad jag skulle bygga, tills jag halkade in på "faktiskt"!
Nu är hela min begreppsvärld upp och nervänd! :D
Herr kaffekoppen och vissa av de andra gubbarna skojar man inte bort i första taget! (haha)!
Det är en grym kunskap de sitter inne med! När man har resonerat lite med dem, så känner man sig som en brådmogen tonåring! :roll: :wink: Men om man summerar ihop det jag visste innan och det nya jag håller på att smälta, så lutar det just nu åt en två och en halvvägs konstruktion! Jag vill gärna få tilldet med första ordningens filter, men det hänger som du vet på elementparametrar mm. En mycket inspirerande tråd på faktiskt, är den du själv besökte "Dags att uppgradera steg tre". Där kombineras väsentligheter, på ett enkelt sätt, och jag gillar den enkla filosofin (B&W) :mrgreen:
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB lör jan 17, 2009 22:28 pm

2 1/2 är en bra lösning. Tänkte du då att använda 2 lika basar och en diskant? Vilka element lutar det åt?
6,5 tums basar kanske? Finns andra lösningar också.
Om jag fick tag på ett par scanspeak basar till så skulle jag ha provat det också.

Men vill inte lägga ut för mycket.

Mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad sön jan 18, 2009 9:55 am

Jag har nu trevägs med dubbla åttor! (Dali)! Så ska jag bygga 2,5 vägs så blir det troligen som i tråden med en 8 och en 6,5 av samma serie! Jag spelar ofta ganska högt, så jag vill inte gå ner för mycket i membranyta. Jag ska även kompletera med en aktiv sub i någon form så småningom !
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB sön jan 18, 2009 11:45 am

Kul !! Ser fram emot ditt projekt.

Jag spelar inte så högt men jag är kräsen med ljudkvaliten.
Du kanske ska klämma till med en tia eller en tolva i lådan?

Mvh
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad sön jan 18, 2009 19:29 pm

Nä inte större än åtta, det har jag slutat med! Däremot ett par tior i subban sen!
Snacka om att man blir dessilusionerad, av öhman och kompani! Jag har hittills kört efter devisen, att har man raka frekvens kurvor på alla element på ömse sidor om delningsfrekvenserna, och tillräckligt långt till resonansfrekvenserna (ett par oktaver), så är det i stort sett bara impedansen och fasförhållande man behöver ta hänsyn till! :( ! Ju mer man vet ju mindre klok känner man sig! :wink:
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB mån jan 19, 2009 16:18 pm

Håller med dig i allt. Om man är perfektionist ut i fingerspetsarna så är man riktigt kräsen med allt i livet.
Men som vi vet så kan man sitta rätt nöjd utan att kunna precis allt om detta ämne.
Jag menar att högtalare och ljud är så subjektivt. Ingen som gillar knappt samma sak.
Men för det så blir jag imponerad av deras kunskaper... och får en att förstå att det finns kanske inte bara en väg och lösning.
Om man satte 10 konstruktörer med t.e.x. en bas och en diskant så kan man vara säker på att ingen av dem gör det exakt likadant.
Eller vad tror du?
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav nadifierad mån jan 19, 2009 18:11 pm

Skulle tro det! :shock: ! Jag börjar nästan tappa modet! Ska jag bygga igen så vill jag att det ska bli löjligt bra! Men jag börjar tyvär inse att för att bygga vad jag vill ha, så räcker inte kunskaperna hela vägen....ÄN! :D
nadifierad
 
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 14, 2008 21:04 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav LeifB sön maj 03, 2009 6:08 am

Ge inte upp... Finns säkert något där för dig med.
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Behöver hjälp med en 2-vägs högtalare!

Inläggav cool_hifi fre okt 16, 2009 10:26 am

de dne andra förslaket


den där med 12 liter lådan lägnst ner !
:D
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am

Föregående

Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron