[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Allt som rör hi-fi

Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav Gustav78 sön jun 14, 2009 13:00 pm

Hej!
Behöver hjälp till mitt första högtalarbygge. Det har gått upp för mig att det är ännu mer komplicerat än vad jag tidigare trodde. Frågorna är många och jag är förvirrad, men vid gott mod. Jag har läst, och läst, och läst på denna sida för att bli klokare, och lite klokare har jag nog blivit. Men nu jag känner att det är dags att fråga i stället för det är en del jag inte förstår. Med min nya insikt om mina många kunskapsluckor gällande högtalarbygge, så jag radar upp några frågor i denna tråd. Hoppas att det finns någon vänlig själ som kan besvara dem. Det är hel ok att skratta åt mina, kanske både barnsliga och naiva frågor.

Beskrivning av element:
Bas-mellanreg. SEAS H0702-08 T14RCY/P-H
89 db
5”
8 Ohm
45-4000 Hz
Effekt: Normal 60 W, Max 250 W
Resonansfrekvens: 40 Hz
Vas 17.6 L
Qts 0.20
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... rcyp-h.pdf
http://www.hifikit.se/index.php?id=181

Diskant. Fountek banddiskant
95 db
7 Ohm
1700-40000 Hz
Effekt: Normal 14 W, 40 Max
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5258

Eftersom jag är helt ny på detta med att bygga högtalare så fattas det troligtvis en del uppgifter i ovanstående lista. Därför har jag bifogat länkar till elementen om någon orkar kolla.

Här kommer frågorna:
1. Kan jag kombinera dessa 2 element?
2. Om jag kan det, är det lämpligt att jag bygger en basreflexlåda?
3. Elementen skiljer sig mycket i effekttålighet, kan det innebära bekymmer? Måste detta åtgärdas med motstånd eller nått?
4. Delningsfilter!!! Bör jag köpa färdiga? Eller bygga själv, är det till och med så att jag måste bygga själv?
5. Tydligen kräver denna bas inte så stor låda vilket jag tycker är bra, för jag vill bygga stativhögtalare. Kan detta stämma?

Hoppas ni har överseende med att frågorna är både många och huller om buller. Dess utom så dyker det upp fler och fler frågor ju mer jag läser om högtalarbygge, så det kommer troligtvis fler allt eftersom, om det är ok.

Alla råd och förslag mottas med glädje!

Mvh
Niclas
Gustav78
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 14, 2009 11:34 am

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav LeifB lör jun 20, 2009 10:15 am

Tänkte försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1. JA
2. Ja det är mycket lämpligt.
3. Inga problem eftersom diskanten har högst känslighet.. hade varit värre om det var tvärtom. Man får dämpa diskanten med motstånd.
4. Du bör bygga själv och använda dig av formler.
5. Stativhögtalare passar bäst då du inte behöver en stor lådvolym. Finns dem som bygger golvhögtalare men bara använder en del av utrymmet. Man slipper då köpa stativ.

mvh Leif
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav Gustav78 tis jun 23, 2009 5:17 am

Tack för svaret!

Det känns bra att veta att jag inte är helt ute och cyklar.

Nu kommer såklart följdfrågor...
1. Hur dämpar man diskanten?
2. Och hur räknar jag på delningsfiltret med formler, och om jag klarar det hur vet jag att jag räknat rätt?
3. Finns det någonstans där man kan få hjälp med koplingsschema och komponenter?
4. När jag räknat på lådvolymen (basreflex) med olika formler för den tilltänkta bas/mellanregistret så kommer jag fram till drygt två liter, kan detta stämma? Med en så liten låda kommer jú inte elementen få plats... Har jag räknat fel tro?

Mvh Nero
Gustav78
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 14, 2009 11:34 am

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav Lesdiv tor jun 25, 2009 12:16 pm

Jag är definitivt ingen expert på det här, men några råd tror jag att jag kan ge iaf. Både formler+tabeller för delningsfilter och dämpkretsar finns i den färgade kolumnen till vänster, kolla under "delningsfilter" så hittar du bra information.

Angående den lådvolym som du har fått fram så har du säkert räknat rätt, elementets parametrar gör nämligen att en så kallad "optimal" låda blir så pass liten. "Optimala" lådor kan dock beräknas på olika sätt beroende på vilken ljudkaraktär och Q-värde (på lådan) som anses vara optimal.

Med endast 2 liters låda så faller frekvenskurvan redan vid frekvenser en bit över 100 Hz, det här elementet kommer alltså inte att ge någon rejäl djupbas. Man kan dock göra lådan större och låta elementet spela djupare, men fortfarande blir det inte så djup bas. Man får förstås komma ihåg att elementstorleken bara är 5", det innebär att du inte får någon ordentlig bas hur du än gör. :)

Jag har ett beräkningsprogram och har kollat på 5 liters (netto) låda avstämd till omkring 65 Hz, då bör elementet kunna spela ner till ca 70-80 Hz innan kurvan faller märkbart. 1 st 40 mm rör som är 14 cm långt ska fungera tycker jag, 2-3 cm tjock dämpmatta på lådans innerväggar är tänkt att sitta. Detta är bara ett teoretiskt förslag, jag har inte provat det elementet själv.
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav Gustav78 sön jun 28, 2009 15:31 pm

Tack snälla för svaret! Nu känns det lite lättare att komma igång. Har redan köpt 22mm MDF, hade en jäkla flax och hittade en hel skiva för 200 spänn på K-rautas fyndhörna. Så nu finns det inga ursäkter för att inte sätt igång.

Lådvolym netto, jag antar att det är inner volym med element och rör borträknat... eller?
Gustav78
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 14, 2009 11:34 am

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav Lesdiv sön jun 28, 2009 21:23 pm

Nettovolym är den volym som blir kvar när element och rör sitter på plats, dvs jag har inte räknat med de sakerna i mitt förslag. Fast elementet och röret kommer förstås inte att ta upp speciellt mycket plats, gissningsvis dryga halvlitern eller så. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav Gustav78 mån jun 29, 2009 11:36 am

Tack för all hjälp! Jag har såklart fler frågor.. Vill inte starta detta bygge innan jag känner att jag har lite bättre koll på läget.

Enligt elementets spec. så ska det kunna spela ner till 45 hz, är detta bara i teorin? Skulle det vara möjligt att bygga en låda som spelar ner till ca 50 hz?

Sen är det en annan sak jag inte förstår riktigt... Den banddiskanden som jag vill använda ligger på en rekomenderad effekt normal 17W och max 40W. Hur fungerar det när baselementet ligger på 60 resp. 250W?

Mvh Niclas
Gustav78
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 14, 2009 11:34 am

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav Lesdiv mån jun 29, 2009 20:26 pm

Gustav78 skrev: Enligt elementets spec. så ska det kunna spela ner till 45 hz, är detta bara i teorin? Skulle det vara möjligt att bygga en låda som spelar ner till ca 50 hz?


När elementet har lågt Qts så faller frekvenskurvan snabbare än när Qts är högt. Det innebär att elementet visserligen spelar låga frekvenser, men ljudstyrkan har sjunkit en del vid dessa frekvenser.

När man skriver "spela ner till" så menar man nog ofta när ljudstyrkan har sjunkit med 3 dB (F-3 dB), det kan nog vara en av anledningarna till att folk tror att elementet inte kan spela så långt ner i frekvens med ett lågt Qts.

Även om ljudstyrkan sjunker med 6 dB så hörs fortfarande ljudet, dock betydligt svagare.

Gustav78 skrev: Sen är det en annan sak jag inte förstår riktigt... Den banddiskanden som jag vill använda ligger på en rekomenderad effekt normal 17W och max 40W. Hur fungerar det när baselementet ligger på 60 resp. 250W?


När man spelar musik så är ju inte uteffekten lika hög på alla frekvenser, diskantfrekvenserna hörs tydligare och har lägre signalstyrka från skivan. Därför återger också förstärkaren diskantfrekvenserna med svagare effekt, vilket gör att en diskanthögtalare inte behöver tåla så ruskigt mycket effekt.

En annan sak är att diskantelement oftast har bättre känslighet än övriga element, på så sätt kan signalerna till det elementet dämpas ytterligare. :)
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav LeifB lör aug 01, 2009 4:06 am

Härligt projekt.
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm

Re: Råd och hjälp önskas! Angående mitt första högtalarbygge…

Inläggav cool_hifi tis feb 16, 2010 15:21 pm

Hej.

OBS: Du glömde att den där basreflexen om du nu ska ha en...
Så de är inte bara att sätta dit den men du kan fråga .. folk som vet och kanske kan hjälpa dig.....
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron