[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Y-link-kabel till sub varför?

Y-link-kabel till sub varför?

Allt som rör hi-fi

Y-link-kabel till sub varför?

Inläggav Jocke sön feb 15, 2004 22:09 pm

Hej!

På ett subbasslutsteg jag tänkt köpa finns det lågnivå-in höger & vänster, varför då?
På receivern finns det en RCA-sub-ut, vad är vitsen med att köpa en y-link-kabel?
Eller går det bra att bara använda en kabel som går in på ena ingången tex vänster kanalen?
Jocke
 

Inläggav Gäst mån feb 16, 2004 12:39 pm

Du får mer output från subben om du använder en Y-kabel. =)=)
Gäst
 

Inläggav Jocke mån feb 16, 2004 18:42 pm

Om jag förstår dig rätt så kan man använda sig av enbart en kabel som man kan köra in i endrea höger eller vänster.

Men vad menar du med mer output?, det blir ju inte en större signalstyrka om det är det du menar.
Jocke
 

Inläggav Gäst mån feb 16, 2004 20:20 pm

Min lät nästan dubbelt så mycket när jag hadde en sladd i varje ingång på subben
Gäst
 

Inläggav Jocke mån feb 16, 2004 20:50 pm

Hehe seriöst, du verkar vara mycket insatt :P
Jocke
 

Inläggav Jocke tis feb 17, 2004 19:34 pm

är det ingen som vet om det fungerar lika bra att använda sig av enbart en vanlig kabel utan y-link
Jocke
 

Inläggav Gabriel Karlsson ons feb 18, 2004 12:27 pm

Jag vet inte varför man skulle ha stereoingångar till ett monoslutsteg (om det nu är ett sådant). Troligen är de sammankopplade inne i sluteteget i alla fall. Prova att bara använda ena ingången, och om du skulle komma över en y-koppling kan du ju låna den och prova.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Inläggav Eject mån mar 22, 2004 23:30 pm

Hej!

Nedanstående är saxat från http://www.component.se.
Jag har även fått samma förklaring i en Hi-Fi butik.

Vi rekommenderar att du skall använda en dedikerad subwooferkabel, men en mono RCA fungerar finfint. Generellt brukar det vara så att du skall använda line in left på subwoofer och subwoofer out på receiver. Du behöver dock inte en Y-koppling när du använder subwoofer out från din receiver.

Om du köper en ändå så är i regel det ända det brukar medföra att subbasen kommer att spela på en 3dB högre volymnivå med båda kontakterna isatta, men det kan du lika gärna justera med volymkontrollen - du kommer inte att få mer information till subbasen med en Y-koppling.


Hoppas detta var till någon hjälp? :?
Eject
 

Inläggav Terho sön jun 20, 2004 20:57 pm

Jag har ett Zachry D-250 och har kopplat in de till subb ingången på min förstärkare och jag får inge ljud ut ut subben.... Har testat allt tror jag iaf.... Zachry D-250 har ingen subb utgång orginal bara vä/Hö line in....
Terho
 

Inläggav Gäst sön jun 20, 2004 21:01 pm

Subb ingång menar jag =)
Gäst
 

Re: Y-link-kabel till sub varför?

Inläggav cool_hifi ons jun 09, 2010 6:02 am

. jag tror att de är liten skilnad .... men om du kör rca left o right ... så tror jag att de blir inte bara subb singnal --... eller har jag fel...... för om du kör med en y kabel så tror jag att den bara skickar bas ljud .-... ???
cool_hifi
 
Inlägg: 216
Blev medlem: sön apr 12, 2009 10:19 am


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron