[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - Volymkontroll på högtalare

Volymkontroll på högtalare

Allt som rör hi-fi

Volymkontroll på högtalare

Inläggav Boham fre aug 28, 2009 18:38 pm

Är det någon som kan tala om hur jag lättast kan reglera volymen på högtalare med en
potentiometer mellan förstärkarens slutsteg och högtalaren.
Boham
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 27, 2009 20:13 pm

Re: Volymkontroll på högtalare

Inläggav Lesdiv fre aug 28, 2009 19:46 pm

Menar du vilken sorts potentiometer som behövs för att kunna göra så?

I så fall är nog en L-PAD lämplig tror jag, visserligen brukar en sån främst vara tänkt att användas som nivåreglering till diskant och mellanregister men det borde fungera till hela högtalaren också (är dock inte absolut säker). Viktigt är att ha en som tål bra med effekt.

Hur kraftig förstärkare har du?
Vilken impedans är det på högtalarna?
Lesdiv
 
Inlägg: 107
Blev medlem: lör feb 04, 2006 20:32 pm

Re: Volymkontroll på högtalare

Inläggav LeifB lör aug 29, 2009 6:57 am

Krävs effektåliga motstånd... kan bara tänka mig hur många det behövs och vad det kan kosta... hua
LeifB
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor jan 01, 2009 14:55 pm


Återgå till Hi-fi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron