[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 918: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
drkrupp.se • Visa tråd - GK BackUp Filer raderas

GK BackUp Filer raderas

Allt som rör mina program

GK BackUp Filer raderas

Inläggav klandin mån jan 24, 2011 9:30 am

Hej!
Tack för ett toppenprogram som jag följt och använt under flera år.
Har dock just upptäckt ett problem som jag just nu inte vet hur stort det är. Gör en daglig backup av ett antal olika jobb varav ett är att backupa mina pst-filer från outlook. Om outlook är stängt fungerar det som det ska, men eftersom jag har schemalagd back-up händer det som oftast att outlook fortfarande är up and running. Då visar det sig att backupen raderar original pst filerna och endast lämnar kvar tempfilerna. Så har det inte varit i tidigare versioner av GK Backup. Blir nu lite orlolig för att även andra filer som råkar vara öppna när backupen körs också raderas....

Är det här ett inställningsfel eller en liten bug....
Har testat att både ha på och av "Känn av mappstrukturern" utan nån skillnad.
"Förhindra synkronisering" är ibockad och jag har valt Absolut sökväg.

Hälsningar
Katerina
klandin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 24, 2011 9:15 am

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav Gabriel Karlsson mån jan 24, 2011 19:08 pm

Hej. Om du inte kryssat i att du vill synkronisera backupen (eller som du gjort - ställt in att den ska förhindra synkronisering, vilket hoppar över synkronisering för det jobbet även om man valt att synkronisera backupen), så kommer inga filer raderas. Det finns bara en radera-rutin och den inträffar när man valt att synkronisera en körning och programmet hittar filer i backupen som inte längre finns på originalplatsen.

Prova att köra jobbet manuellt, och slå gärna på "Simulera backup", "Synkronisera" och "Simulera synkronisering" så får vi se vad som händer.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav klandin mån jan 24, 2011 19:13 pm

Uppgraderade idag till versionshanteringen. Även om jag kör manuellt så raderas filerna men nu får jag iallfall en version sparad. Ska testa nu med simulerad backup och simulerad synk.
/K
klandin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 24, 2011 9:15 am

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav klandin mån jan 24, 2011 19:21 pm

Filerna raderas ändå. Men bara när Outlook är igång. Men det har fungerat tidigare utan att de raderats även om backupfilerna kanske inte har uppdaterats så har de iallafall inte försvunnit.
Kopierade över filerna till backupdisken manuellt när outlook ej var igång. Startade backupen manuellt med simuleringarna. När jag valde filerna som jag ville skulle backupas fick jag fel meddelande om att det inte går. Och när jag tittade på backupdisken var de borta.....
klandin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 24, 2011 9:15 am

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav Gabriel Karlsson mån jan 24, 2011 20:17 pm

klandin skrev:Kopierade över filerna till backupdisken manuellt när outlook ej var igång. Startade backupen manuellt med simuleringarna. När jag valde filerna som jag ville skulle backupas fick jag fel meddelande om att det inte går. Och när jag tittade på backupdisken var de borta.....

Försvann filerna utan din inverkan, eller fick du upp en lista efter körningen över filer som kan raderas?
* När du simulerar backup får du en lista efter körning med filer som kan kopieras. Härifrån kan du själv kopiera dem.
* När du simulerar synk får du en lista efter körning med filer som kan raderas eftersom programmet inte hittat dem på originalplatsen. Härifrån kan du själv radera dem. När simulering är vald sker ingen kopiering/radering utan att du först godkänner det. Outlook måste ha något eget mystiskt för sig i bakgrunden när det är igång som gör att filerna försvinner. Har du tittat ifall Outlook gör filerna dolda medan det är igång, och temp-filerna är de enda som är synliga? Inte för att det ska ha nån betydelse så länge du valt simulering visserligen...

Mycket märkligt beteende måste jag säga.

Vad händer om du försöker kopiera Outlookfilerna manuellt till backupmappen medan Outlook är igång?
Har du provat något annat program liknande GK Backup för att göra samma sak och se vad som händer?
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav klandin mån jan 24, 2011 20:23 pm

De försvann helt utan min inverkan. Det går inte att kopiera dem rätt av när outlook är igång. Precis som med många andra filer... Tempfilerna backupas fint iallafall... . Har inte provat något annat backup-program. Är ju så himla nöjd! :)
Som sagt jag förstår att de inte kopieras om de är igång, men jag skulle ju önska att de som redan ligger där inte raderas.....
klandin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 24, 2011 9:15 am

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav klandin mån jan 24, 2011 20:24 pm

pst-filerna är INTE dolda när de är igång. Däremot är tempfilerna det.
klandin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 24, 2011 9:15 am

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav Gabriel Karlsson lör feb 12, 2011 17:23 pm

Jag kan tyvärr inte svara på varför dina filer raderas. Jag skulle föreslå, åtminstone som tillfällig lösning, att du filtrerar bort problem-filerna i dina jobb-inställningar, och skapar ett extrajobb med enbart problem-filerna som du kör manuellt vid tillfällen då du inte har Outlook igång. Eller kör det med automatik men med alternativet "Förhindra synkronisering" om det fungerar. Förhoppningsvis hittar jag en lösning framöver.
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav klandin lör feb 12, 2011 17:35 pm

OK! Tack för att du försökt ändå! Älskar programmet så jag kan leva med att köra pst filerna manuellt då och då tills vidare.
Det kanske är något med Outlook 2010 x64...... vet att det är problem även med andra program i vissa fall.

/Katerina
klandin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 24, 2011 9:15 am

Re: GK BackUp Filer raderas

Inläggav Gabriel Karlsson lör feb 12, 2011 18:11 pm

Kul att höra :)
/ Gabriel Karlsson, Hur Hifi
Gabriel Karlsson
Site Admin
 
Inlägg: 270
Blev medlem: lör okt 18, 2003 21:03 pm


Återgå till Program

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron