Dyrt är billigtAv naturen är de flesta av oss människor fostrade att alltid försöka komma undan så billigt som möjligt. Att göra ett klipp eller köpa lågpris sitter ofta i ryggraden och ses också som ett tecken på god affärsanda. Slantarna skall räcka till mycket och oavsett hur, för stunden, mycket pengar man än har så räcker det ändå inte till allt man vill köpa. Hyror, kläder, mat, resor, försäkringar, bensin mm. Listan på allt som känns tråkigt att betala för kan göras lång. Svårigheten är att få pengar över för att köpa roliga saker. Det är i detta skede frestande att handla billigt. Postorderföretag, stormarknader, lågpriskedjor m fl annonserar ständigt med låga priser. Receptet för att de skall kunna hålla sina låga priser är att sälja stora volymer med begränsad personal i butikerna. Inget fel i detta under förutsättning att kunden vet exakt vad han/hon skall ha eller om den inköpta produkten inte utgör något stort intresse hos den nyblivne ägaren. Det är här som faran kommer in och vi måste fråga oss själva varför vi köper produkten. Syftet med att inhandla en musikanläggning borde vara att lyssna på musik, men en komplett anläggning för 4.995 kr kan inte återge musiken njutbart. Man ledsnar ganska snabbt och än en gång har snålheten bedragit visheten! En dubbelt, eller fyrdubbelt, så dyr anläggning hade kanske mätt i kvalitet och lyssningsglädje och på sikt ändå varit billigare. Av naturliga skäl kan inte alla köpa dyra musikanläggningar, men man skall vara medveten om att en billig produkt har sina begränsningar. Älskar man musik och vill kunna njuta av lyssningen är det kanske vettigt att gå till specialist-handlaren för att få tips och råd om vettigaste produkterna för pengarna. Att snålheten bedrar visheten är inget nytt. Ett över 100 år gammalt
citat säger: Den bittra smaken av snålheten sitter alltså kvar längre än sötman av det låga priset. Använd förnuftet nästa gång du köper en ljudprodukt och du kommer fortsättningsvis verkligen att kunna njuta av musiken. Det är väl därför man köper en ljudprodukt? Eller...
|