|
Jag orkar inte bygga nån klumpig låda till mina högtalarelement.
Kan jag inte lika gärna lägga dem på golvet? Då tar de
ju också mindre plats! |
|
|
|
Ett elements
uppbyggnad
En trattformad pappkon, membran, är placerat i ett chassie med en cirkulär
permanentmagnet. Konen är fäst i chassiet med en fjädrande upphängning.
I konens nedre del har man klistrat fast en rund spole, talspolen, vilken
kan röra sig fritt i ett radiellt magnetfält. När man tillför en spänning
vill talspolen röra sig ut ur magnetfältet med en kraft. Kraften som uppstår
utnyttjas för att flytta högtalarkonen som i sin tur sätter luften i rörelse.
Surround |
= |
Upphängning |
Magnet |
= |
Magnet |
Con |
= |
Kon / Membran |
Spider |
= |
Spindel (extra upphängning) |
Dust Cover |
= |
Dammskydd |
Pole |
= |
Polstycke |
Voice Coil |
= |
Talspole |
Basket |
= |
Chasie |
Varför högtalarlåda?
När konen pressas utåt sammanpressas luften framför konen. En luftförtätning
och luftförtunning uppfattar våra öron som ljud. På baksidan av högtalaren
sker ett motsatt förlopp. När konen pressas utåt och orsakar luftförtätning
(övertryck) i luften måste det samtidigt uppstå luftförtunning eller undertryck
bakom konen. Gör man inte något åt detta, så kommer luften från framsidan
att rusa till baksidan för att fylla ut undertrycket. Man får då en luftutjämning
och ljudet försvinner.
Fenomenet kallas akustisk kortslutning, och är mest märkbart för bastonerna.
För att skilja elementets framsida från dess baksida använder man en
låda, som därför också måste vara helt tät, i såväl fogarna som i kabelgenomföringar
etc. Är den inte tät så kan elementets båda sidors ljudvågor komma
i kontakt med varandra, men i mindre utsträckning (beroende på avstånd
till baksidan), och som regel får man en mycket tunn basåtergivning och
en låg effekttålighet som följd.
Lådan fungerar dessutom som en stötdämpare för elementet, likt som på
en bil. Ju större lådvolym - med ett givet element - desto sämre
dämpning och desto lättare slår konen i botten.
|