FasgångEn högtalares fasgång är en annan egenskap som inte är så välkänd, men lika fundamental som frekvensgången. Med fasgång menas högtalarens förmåga att skicka ut alla toner i lyssningsrummet samtidigt. Den hörbara effekten av en viss fasgång är inte lika tydlig som frekvensgången. Högtalarens klang påverkas inte nämnvärt, trots att fasgången kan vara mycket ojämn. Det som istället påverkas är upplevelsen av närvaro och perspektiv i
ljudbilden. En bra fasgång ger ett mer tredimensionellt ljud. Det blir
lättare för lyssnaren att placera röster och instrument i rummet. I alla flervägshögtalare sitter någon form av filter som delar upp ljudet
till de olika elementen. Detta filter är en stor bov i dramat. Ett komplicerat
filter har sina fördelar men orsakar också stora ändringar i fasgången. Fördröjningen är ofta mycket större i basen. Det beror på den längre
våglängden för lägre frekvenser. Man hör ibland begreppet "rätt akustisk fas". Tanken bakom det hela är detta: Om man slår på en trumma rör sig skinnet först mot lyssnaren för att sedan svänga fram och tillbaka ett antal gånger. Är det då inte rimligt att samma sak ska hända hemma i vardagsrummet? Högtalarelementet ska först röra sig utåt. Tanken är i och för sig god, men den faller på grund av den verklighet vi lever med. För det första måste man ha full kontroll på om signalen från mikrofon till högtalare inte har fasvänts (vänts 180 grader) någon gång. Något som t ex kan hända om en mikrofon placeras under i stället för över en av delarna i ett trumset. För det andra har signalen först gått igenom mängder av elektronik och
filter för att slutligen passera högtalaren. På vägen kan vissa instrument
ha blivit fasvända medan andra inte har blivit det. Fasvänder man högtalarna
(byter plats på "plus" och "minus") blir det rätt
på ett instrument och fel på ett annat.
|