Högtalkabeln - en länk i kedjanAtt kalla kabeln för den enskilt viktigaste länken i en anläggning vore att ta i, men man ska hålla i minnet att den kommer in mellan varje del i en ljudkedja. Ändå är det högtalarkabeln som har den svåraste uppgiften. Lågnivåkabeln har det betydligt bättre förspänt eftersom de elektriska förutsättningarna mellan apparaterna är mer väldefinierade. Högtalarkabeln däremot utsätts för avsevärda ström-och spänningsförlopp och får finna sig i att kopplas samman med högst varierande och komplexa högtalarlaster. De elektriska parametrarna hos en högtalarkabel kommer därför alltid att påverka ljudet mer än lågnivåkablarna. Likväl som att högtalaren har ett impedansförlopp, har också en kabel det, om än linjärare. Kabeln utgör först och främst ett likströmsmotstånd, eller DC-resistans som minskar med ökad ledartjocklek. Skall kabeln forsla mycket ström måste den alltså vara grov. Högtalarkabeln består av två ledare, varför den också måste betraktas
som en spole (med induktans) och som en kondensator (med kapacitans).
Dessa två impedanskomponenter är frekvensberoende och saknar därför betydelse
så länge vi rör oss med ren likström. En musiksignal är emellertid allt
annat än ren likström! Den är istället likström med ett överlagrat, mycket
varierande frekvensinnehåll - själva musiksignalen. Inträngningsdjupet i koppar är 15mm vid 20 Hz, men bara 0,5mm vid 20
kHz. För att komma bort från problemet kan man göra koppartråden så pass
tunn att skinn-effektens påverkan hamnar så pass högt upp i frekvens att
det inte kan påverka audio-området. Eftersom skin-effekten ökar med ökad
ledardiameter måste diametern begränsas till 1mm vilket ger en grovlek
på 0,78 kvadratmillimeter. Olika kablarDet här kan man utnyttja för att gå ytterligare ett steg i förfining. Man kan således anpassa varje kabelpar till sitt specifika tonregister. T.ex. kan man kombinera en mycket grov kopparledare i basregistret med en tunn men mer detaljerad och diskantutsträckt silverkoaxial till de övre registren. Man skulle kunna kalla detta för en hybridkabel och den utgör ett billigare alternativ till alla exotiska försök att bemästra både resistans och kapacitans i en och samma kabel. Nu kan man tycka att har man redan gått så här långt så varför inte löpa linan ut. Varför inte låta varje delningsregister med sin egen högtalarkabel drivas av ett eget slutsteg? Då har vi kommit in på bi-amping, en oundviklig förlängning av bi-wiring. I sitt grundutförande kräver det två stereoslutsteg och högtalare med två separerbara filteringångar. Enklast blir det om slutstegen är identiska. I annat fall bör de ha samma ingångsimpedans och känslighet. Försteget måste ha två parallella stereo-utgångar för att driva vardera slutsteget. En tumregel är att försteget inte heller bör lastas med lägre impedans än 25kOhm, vilket motsvarar en ingångsimpedans på 50kOhm per slutsteg (ett standardvärde). Parallellkopplingen av slutsteg gör att varje register i tvåvägssystemet
drivs av en förstärkare. Den ena stereoförstärkaren tar alltså hand om
basen (en förstärkarkanal per högtalare) och den andra tar hand om de
övriga registren. En uppenbar fördel är att man på detta sätt fördubblar
den tillgängliga förstärkareffekten och därmed minskar distorsionen. Man
får med andra ord ett renare ljud vid en given effekt, samtidigt som man
kan spela högre. Man får också en avsevärd uppstramning i basen, som blir
både renare och djupare. Som bivirningen fast ännu bättre. Diskantåtergivningen
blir heller aldrig lika pressad som över ett enda stereoslutsteg (beroende
på slutsteg naturligtvis), och ljudbilden släpper bättre från högtalarna. Det hela går mycket bra under förutsättning att förstärkarna har samma ingångskänslighet och samma in-impedans. Alternativt kan ett eller båda slutstegen ha nivåreglering på ingången (inte så vanligt i lägre prisklasser) så att man kan justera in en homogen klang. På köpet har man då dessutom fått en liten tonkontrollsfunktion. Fördelarna med den här typen av koppling är många. Man utnyttjar till fullo varje enskild förstärkare till det den är bäst på. T ex transistorer i basen och rör i diskanten. Nu talar vi om verkliga gourmetblandningar! Det gäller bara att få de olika klangerna att homogenisera i en och samma högtalare, vilket inte alltid är så lätt. Det är å andra sidan väl värt att experimentera på det här sättet. Eller ska vi göra så härDet finns en alternativ koppling för att uppnå maximal kanalseparation. Utgår vi från vårt bivirade tvåvägssystem så kan vi istället koppla ett stereoslutsteg till vardera högtalaren. Förstärkarens ena kanal tar då hand om högtalarens övre register och den andra kanalen tar det lägre, men i samma högtalare väl att märka. Man får då en total separation mellan höger och vänster högtalare och utnyttjar CD-mediets stora kanalseparation fullt ut. Trots att man kan tycka att förstärkaren blir snedbelastad kan den här kopplingen vara ypperlig på lättdrivna högtalare. Är högtalaren däremot trögdriven kan man råka ut för problem. Då baskanalen ofta slukar mera effekt kan det uppstå pumpningseffekter i diskantkanalen vid starka ljudnivåer. Basen tar med andra ord nätdelsenergi från diskanten. Även den här kopplingen är värd att prova men man får vara beredd på bieffekterna. Aktiv delningVåra tidigare kopplingar har utnyttjat högtalarens eget inbyggda delningsfilter. Skulle man vara kritisk kan man tycka att bi-ampningen blir som att klämma ihop en vattenslang med fullt tryck istället för att reglera flödet med kranen. Hur skulle det vara om man kunde gå förbi högtalarens filter och direktkoppla förstärkaren till respektive register? Få högtalare lämnar den möjligheten öppen med mindre än att man ger sig in i konstruktionen och kopplar förbi filtret. Istället för att dela upp registren efter att signalen förstärkts, så varför inte helt sonika dela upp den innan effektförstärkningen, mellan för- och slutsteg? Nu talar vi alltså om aktiv delning, där varje effektförstärkare skräddarsys till sitt specifika högtalarelement. Fördelarna är många. Förstärkarna behöver t ex bara vara måttligt effektstarka för att kunna ge högt ljudtryck eftersom det är systemets samlade effekt som räknas. Blygsamma effekter betyder nästan (nästan!) alltid renare ljud, eftersom färre komponenter sitter i signalkedjan. Valet av komponenter blir å andra sidan helt avgörande. Eftersom varje förstärkare anpassas till sin uppgift behöver man inte
riskera att den arbetar utanför eller över sin förmåga. Resultatet blir
- har ni hört det förut - lägre distorsion, större dynamik och häpnadsväckande
goda basegenskaper. De klang-förbättringar vi redan fått av bivirningen
och framför allt biförstärkningen ökar ytterligare, ofta dramatiskt. Till
priset av fler förstärkande enheter vinner man både effekt, lägre distorsion
och framför allt större anpassningsfrihet mellan olika högtalarenheter. Nackdelar? Jo, det hela kräver fler aktiva förstärkarsteg i den redan så bräckliga signalkedjan mellan för- och slutsteg. Det visar sig också att det inte alltid låter bättre med ett aktivt filter i det känsliga diskantregistret. Boven i dramat är naturligtvis de ingående aktiva småsignalkomponenterna. Här är ibland det hederliga passiva högtalarfiltret överlägset. Dielektriskt absorbtionSignalen påverkas även av valet av isolationsmaterial mellan ledarna. Varje ledare behöver isoleras från sin omgivning, inte bara elektriskt utan även från luftens föroreningar som annars får en kabel att snabbt åldras. Av de elektriska parametrarna är det kapacitansen som påverkas av isolations-materialet, beroende på hur mycket materialet suger åt sig av signalenergin (för att med viss fördröjning därefter frigöra energin tillbaka till signalen). Fenomenet kallas dielektriskt absorbtion och kan liknas vid att materialet har ett "elektriskt minne" eller "eftersläpande elektriskt eko". När en signal passerar i kabeln lagras en del av energin i isoleringen,
d v s dielektrikumet "minns" signalen. Med viss fördröjning
frigörs sedan denna energi som i sin tur skapar en signal som inte har
med originalet att göra. Detta eko eller minne saboterar originalsignalen.
Minsta möjliga energilagring och den snabbaste frigörelsen av densamma
ger den klaraste musikåtergivningen. Bäst, d v s lägst absorbtion och
därmed minst kondensatorverkan, är luft och efter det kommer teflon och
luftfylld polypropylen. Förvånansvärt mycket ljud kommer ur t.ex. en löst lindad spole på grund av vibrationerna som de magnetiska krafterna orsakar. Klart hörbart för det mänskliga örat, och helt klart tjänar en kabel på en stabil mekanisk uppbyggnad. SlutklämKablarna i en musikanläggning skall alltså koppla samman de olika delarna
med varandra. De ska överföra signalen från en enhet till en annan, utan
att påverka den.
|