SpridningDet har genom åren diskuterats mycket om vilken spridning en högtalare egentligen ska ha. Spontant kanske en perfekt rundstrålande högtalare verkar vara det rätta. De flesta instrument strålar ju trots allt sitt ljud tämligen likformigt åt alla håll. Med en rundstrålande högtalare borde man ju dessutom kunna sitta nästan var som helst i rummet och lyssna! I praktiken visar det sig att högtalare som strålar ut sitt ljud åt alla håll ger en stor och pampig ljudbild på grund av alla väggreflexer, men det är svårt att lokalisera de enskilda instrumenten. Akustiken i lyssningsrummet kommer också att påverka ljudet påtagligt. Men visst, att man sitter lite åt sidan spelar ingen större roll. Ett extremfall åt det andra hållet är högtalare som strålar ut sitt ljud
i en mycket snäv vinkel. Basen kommer att av vissa skäl alltid att stråla
ut lika åt alla håll men mellanregister och diskant, speciellt den senare,
kan göras mycket riktade. Om högtalarna riktas direkt mot lyssnaren som
sitter placerad precis i mitten hörs nästan enbart direktljudet. Reflexer
blir förhållandevis svaga. Det betyder att den akustik som finns med i
inspelningen inte påverkas i nämnvärd utsträckning av lussningsrummet. Vanliga konelement för mellanregistret kombinerat med band- eller domdiskant
utgör mycket bra kompromisser. Ljudet blir hyggligt detaljerat utan att
lyssnaren för den skull behöver sitta prick still. Alla detaljer i musiken
ska komma fram även om man går omkring och vattnar blommorna! En annan metod att öka spridningen framför allt i diskanten är att placera en s k spridningslins framför högtalarelementet. En akustisk spridningslins gör med ljud vad en glaslins gör med ljus. Precis som en konkav glaslins sprider ut ljuset ökar spridningslinsen ljudspridningen. Hornhögtalare med sitt ofta ganska hårda ljud kan må bra av en akustisk lins. Tyvärr kan den allra översta diskanten dämpas av linsen.
|